Hvordan føle seg «hjemme» med seg selv? Hvordan slå røtter for seg selv?
Er fullstendig uten nettverk.
For meg handler det om å ha forståelse for meg selv, det var det viktige første steget, at jeg fikk en forståelse for meg selv og mine følelser, eller hvorfor ting var som de var for meg. Det betyr ikke at man trenger å skjønne eller vite alt, men at man er på vei til det, og å være nysgjerrig når man kjenner på noe eller gjør ting litt annerledes enn hva man har tenkt, heller enn å dømme en selv for det og få en til å prøve å føle eller gjøre ting annerledes.
Så er det det å gjøre gode ting for en selv, hva som er godt for en selv, og ingen andre trenger å vite hva som man liker eller hva som er godt for en, hvis man ikke vil si det. Det å ha omsorg for seg selv, og det å øve på selvmedfølelse er en veldig viktig del av det å få det godt med en selv, også for å kunne romme seg selv, men og for å føle at man er på lag med en selv, heller at å kjempe imot seg selv.
Med å gjøre gode ting for en selv, mener jeg også det å søke ut mot andre mennesker, og se hva de kan gjøre for en, uten at det er sånn at man er avhengig av at de må være der for en, fordi man har seg selv på laget, man passer på en selv og gjør gode ting for en selv.
Jeg vet ikke om jeg greier å forklare det så godt, for jeg har gått fra det å ha aldri ha ro inni meg, til å kunne ha mer og mer ro med meg selv. Og det gjør det også for meg så mye bedre i forhold til andre folk. Samtidig som jeg trenger andre også, og det å ha søkt hjelp og støtte hos ulike behandlere de siste par årene, har vært en viktig ting for meg, og også noe godt jeg gjør for meg selv. Men jeg føler at jeg nå mye mer kan se hva andre kan gjøre for meg, og ikke, og hva jeg kan gjøre for meg selv.
For meg har veien til dette vært å lete meg frem i ulike bøker til det jeg kjente meg igjen i, og som også har gitt meg så gode innspill på gode ting jeg kan gjøre for meg selv, eller de folkene jeg følte sa det jeg trengte å høre, som var godt for meg å høre. Og på den måten har jeg mer og mer forstått meg selv. Og når jeg har valgt meg selv i situasjoner der jeg tidligere ville ha valgt andre, som har vært vondt for meg, så var jeg liksom mer og mer på lag med meg selv og sørget for meg selv.