Hei, Jeg begynte med og telle kalorier for veldig lenge siden og nå klarer jeg ikke slutte, jeg har også fått meg selv til og kaste opp når jeg følte jeg hadde spist for mye. Det går ikke en dag hvor jeg ikke tenker på hva jeg skal spise for og gå mer ned i vekt. Og den siste tiden har jeg spist veldig lite hver dag og gått ned i vekt og jeg føler jeg har mistet kontrollen helt. Og jeg vet det jeg gjør ikke er bra for meg, men jeg bare klarer ikke og samtidig vil ikke slutte. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg kan få hjelp.
Hei, fanget i en dritt syklus, som går på autopilot, uten at du har kontroll? Det er noe faenskap. Uansett om det er spisevegring, angst, mørke tanker, tvangstanker, eller andre ting. Følelsen av å ikke ha kontroll er jævlig.
Uten at du skal behøve å legge ut om hele livet ditt så handler dette om lært tanke og handlingsmønster knyttet til opplevelser, gjerne sterke, eller gjentakende over tid.
Det første jeg tenker er at dersom du ikke har snakket med legen din så gjør det, slik at du har legen på laget. Det er alltid lurt.
Jeg er mann så jeg er løsningsorientert. Så det betyr direkte. Håper det er greit.
Jeg forstår at du har hatt dette en stund og siden du skriver her så ønsker du å få hjelp, kanskje har du søkt hjelp som ikke har nyttet eller du har gjemt dette inni deg.
Selv idrettsutøvere på topp nivå med stor støtte apparat kan slite med spisevegring når kaloritellingen tar overhånd.
Men husk du ble ikke født slik, dette er noe du har lært, og har du lært det kan du også avlære det og relære. Du tenger bare å vite hvordan.
visste du at det ikke er øynene som ser, det er hjernen som registrerer signaler og tolker de og lager et bilde til deg som er farget av det du har opplevd gjennom livet. Det er litt det samme som når de som trener mye styrke ikke klarer å se hvor store de er. Og synes de er tynne.
Og det blir litt som å overbevise en Liverpool supporter at Manchester United er det beste laget…
Det man har tenkt følt og trodd mange ganger blir automatisert i hjernen fordi hjernen forstår dette som viktig for deg. Når du har har automatisert det så blir det som å pusse tenner, kjøre bil, sminke seg, og alle de andre tingene som du har gjort mange nok ganger. Derfor gjør du dette automatisk. Og hvis du tenker etter i sport så snakker man om raske reflekser, og det er automatiserte bevegelser som skjer lynraskt uten å tenke. Slik er det med handlingene dine også dersom du nå føler du har mistet kontrollen helt. Det går automatisk selv om du vet at det ikke er bra for deg.
Det er også vondt fordi du vet at det ikke er bra bevisst samtidig som underbevisstheten styrer mange av valgene som du tar som det å kaste opp og spise lite.
Jeg gjorde dette litt enkelt for å se om dette treffer deg litt og om du blir nysgjerrig på å vite mer
Har du forresten prøvd chatten her?
PS
Jeg hjelper folk ned i vekt også. Vet du hva som er obligatorisk for de som jeg hjelper? Kaker og sjokolade… hehe
Hvis du svarer så skal du få vite hvorfor :-)
Dét er trist å høre. 🥹 Jeg ber 🙏🏼 for deg nå. Kast ut vekta, og vit at du er enormt verdifull! 🌿 🌷 🌿 🌷 🌿 🌷 🌿
Anoreksi er livsfarlig. Du må be om hjelp hos fadtlegen umiddelbart. Hen kan henvise deg videre til profesjonelle. Det finnes også en organisasjon ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser, se på nettet.