Hvordan få hjelp?

Jeg har vokst opp med mange triste perioder så har blitt vant med å være deprimert. Jeg ble svikta som barn og burde egentlig fått mye hjelp men det var ingen som la merke til det, men nå er jeg voksen og må ta ansvar selv. Problemet er bare at jeg ikke vet helt hvordan. Jeg har blitt så vant med situasjonen min at det føles rart å prøve å andre det. Det føles ukomfortabelt. Men jeg vet jeg må. Er det noen som kan gi noen råd? Hvordan er det jeg finner noen som kan hjelpe? Noen som har noen erfaringer?

hei, beklager du har det sånt. har vert i en lignende situasjon og jeg kontaktet fastlegen min og bare nevnte mentale problemer. og no e æ på rett retning i vertfall. kan vær et tips fra mæ d

Så fint å høre at du har det bedre, håper det fortsetter slik. Målet mitt er å si det samme en dag :)

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si for å formulere meg ordentlig. Har prøvd å snakke med andre, inkludert helsesøster på vgs men jeg klarer ikke å få det frem. Det er mye jeg ønsker å dele men så vet jeg ikke hvor jeg skal starte så ender jeg opp med å ikke si noe. Eller så ender jeg opp med å lyve fordi jeg ønsker ikke at andre skal bli urolige.

Høres ut som du kanskje har relasjons traumer (uten at jeg er en fagperson på det området).
Det er flere måter å gå fram på.
Du kan gå til fastlegen og si at du sliter, du kan for eks si det du skrev her og så prøve og utbrodere det litt hvordan depresjonen følels, påvirker det søvn, angst, mareritt etc.
Det finnes også lavterskel tilbud i de ulike kommunene, typ rask psykisk helsehjelp som kan hjelpe deg å finne ut av ting. På sånne tilbud kan du få pratet litt og sortert litt, og evt få hjelp til å søke på dps.
Om du kjenner at det er vanskelig å vite hva du skal si kan du prøve å skrive noe ned på forhånd. Jeg synes det kan hjelpe
Lykke til

Start med fastlege. Mange forskjellige opplevelser der men ble møtt godt imot av fastlegen min. Vis dette også er første gang burde det ikke være noe problem og starte med dps.

Har kunn møtt litt motgang når jeg har avsluttet forholdet med dps og ville tilbake inn i det.

nei. vill ikke sei at æ har det bedre. bare at det går i rett retning for hjelp. men forstår det e vanskelig, æ slit med det sjøl å åpne opp.

men vill anbefal å prøv. vis du ikke får det til sjøl. prøv å se om noen av vennene dine kan prøv å kontakte legen for dæ.