Helt ærlig. Jeg ser ingen grunn til å leve lenger. Vet ikke hvor lenge jeg orker å holde ut… Ingen ser hvor vondt og vanskelig jeg har det da jeg alltid slenger på ett smil eller en latter å later som ingenting. Men jeg hater meg selv, hater livet jeg har. Får aldri til noen ting heller.
Det er leit å høre at du har det slik. Som du selv skriver, så er det ikke rart at ingen vet hvordan du har det, hvis du bare viser smil og latter og later som ingenting. Det å gå og holde alt inne og for seg selv, det er veldig tungt og vondt, og man trenger å få det ut, dele det med noen, få lov til å gråte eller hva du trenger.
Når man hater seg selv, så trenger man egentlig bare enda mer omsorg, og omsorg av seg selv. Man tenker gjerne at ting vil bli bedre med å være streng mot seg selv, at man vil at en selv skal skjerpe seg og så blir det bra, men det gjør ting bare verre, for man gjør seg selv vondt da, og slik at iallfall etter min erfaring, så ender man bare opp med å hate en selv mer. Og at veien ut av det, er å begynne å gjøre de tingene for en selv som man trenger i stedet, som å begynne å dele med andre hvordan man har det. Men også se om man kan gjøre noe godt for en selv, møte en selv med vennlighet og forståelse, og ikke fordømmelse over å ha det slik.
Jeg tenker at hvordan du hater deg selv og livet ditt er knyttet til hvordan du slenger på smil og latter for å ikke vise det. En negativ sirkel. Å ikke være tro mot den man er fører til at man føler seg som en fake, og videre til selvforakt.