Hver kveld legger jeg meg i senga. Hele huset er mørkt, stille, men hjernen min skrur seg aldri av. Den tenker alltid på det samme. Hva om selvmord er den eneste veien ut? hva om jeg ikke finner en annen løsning?
Alt føles ut som om jeg blir presset inntil en vegg med kniver. Ingen vei ut. Jeg er helt alene med tankene, med monstret som er i kroppen min, og forteller meg at alle rundt meg kunne ha hatt et bedre liv uten meg. Mindre stress, mindre masing.
Det har ikke gått en dag de siste 10 månedene der jeg ikke hadde selvmordstanker. Derfor er jeg alltid her for deg om du vil snakke med noen!
Én ting er å ha tanker om å drepe seg sjøl, én annen ting er å gjøre dét! Jeg sleit med slike tanker for mange år sia, da jeg var dypt deprimert, men Herren helbreda meg fra alt, og siden har jeg ikke hatt sånne tanker (dét er over 24 år sia nå).
Værsåsnill, drep deg ikke!!! For dét er en synd som dét aldri i evighet går å omvende seg fra, og hvem vil tilbringe sin evighet i evig mørke? 🥹
Ikke hør på stemmen som forteller deg disse tingene, for du er umåtelig dyrebar og verden trenger deg; ikke fordi du er et glansbilde, men fordi du er det levende mennesket du er; fordi du er deg.
Ei jente jeg gikk på skolen med, døde av spiseforstyrrelser slik at jeg vet hvor tungt dette er, og verken mangel på mat eller en tidlig død løser noe som helst, så forsøk å ta så godt vare på deg selv som du kan; samme hva stemmen enn sier, er du verdifull, og ingen annen kan erstatte et unikt menneske som er det eneste i sitt slag i dette store universet vi er omgitt av.
Skulle ønske jeg kunne skrive noe fint til deg nå, men er temmelig sliten som følge av mangel på søvn (det har blitt vel mye fotball-VM de siste dagene …), slik at jeg er usikker på hva jeg kan skrive - vet ikke hva du synes om pingviner, men er med på å skrive et eventyr om en liten pingvin og vennene hans som mange setter pris på; kanskje kan dette være en oppmuntring nå.
Ønsker deg alt godt videre; det finnes alltid, alltid håp, også når livet ser mørkt ut.
Hei! Hvis du har prøvd antidepressiva samt terapi og det ikke har fungert, kan du vurdere IV ketamin behandling eller psilocybin. Dette har reddet livet til mange. Det er blant annet derfor jeg kan skrive dette til deg nå, etter å ha gått gjennom seks behandlinger og vurderer behandling hver andre måned for vedlikehold. Jeg skal også behandles med psilocybin til helgen, det blir en indre reise som jeg har studert, lest og forberedt meg på i snart to år før jeg tok valget om å gjennomføre. Veldig mange kommer tilbake fra reisen med et helt nytt syn på livet og dets utfordringer. Strever med dyp depresjon og ptsd.