Denne kategorien i forumet heter “Tilbakemeldinger” men hvor er tilbakemeldingene/responsen?
Det koster meg litt, og det skal det vel gjerne gjøre, å komme med den ytringen jeg skal komme med her nå.
Jeg ønsker jo så gjerne å se på Mental Helse og Sidetmedord som seriøse aktører som ønsker å gjøre det beste for oss som kjemper mot ulike psykiske utfordringer og jeg ønsker å tro at dette forumet skal være til hjelp og støtte for brukerne.
Selv har jeg vært bruker av dette forumet en god stund, jeg har nok ikke bidratt så mye hele tiden men jeg har, mer eller mindre regelmessig, vært innom å lest en del av det andre har skrevet. Etter som tiden har gått så synes jeg aktiviteten her inne gradvis har avtatt og spesielt nå i det siste etter at det ble satt en stopper for direktemeldinger, jeg håper noen av moderatorene eller noen i ledelsen eventuellt kan fortelle meg at jeg tar feil.
Men her kommer jeg til kjernen i det jeg vil “snakke om” med denne ytringen… Hvor i all verden er responsen/tilbakemeldingene fra de som er ansvarlige for dette forumet???
Jeg har lett etter tilbakemeldinger fra f.eks. moderatorene i en god del forskjellige poster her og konklusjonen er at en skal være temmelig heldig om en finner noen.
Men en ting skal Sidetmedord ha skryt for, de er flinke til å finne måter som begrenser bruken av forumet.
Hvorfor gjør dere dette mot oss og ikke minst dere selv?
Enig. Min post “mann 50 oslo søker venner” ble gjort usynlig grunnet “teknisk feil” da posten ble flyttet fra den nå slettede kategorien “finn venner” til “ensomhet.” Fikk vite dette da jeg sendte de en mail, men når jeg spurte de om de kunne gjøre posten synlig igjen, null svar. Det er jo faktisk dems egen feil at dette skjedde, da de stengte for DMs og gjorde “finn venner” kategorien helt ubrukelig.
Så brukerne må lide pga at ledelsen ikke bryr seg og er helt inkompetente.
Takk for at du deler tankene dine. Det er viktig for oss å høre hvordan forumet oppleves fra brukernes side.
Jeg forstår frustrasjonen du beskriver. Når man investerer tid og følelser i å skrive her inne, er det naturlig å ønske respons fra de som drifter forumet.
Forumet er i hovedsak et bruker-til-bruker-fellesskap, og vår oppgave er først og fremst å passe på tryggheten, ikke å delta som aktive samtalepartnere i trådene. Det betyr at vi ofte er til stede uten at det nødvendigvis synes i form av svar. Vi svarer også brukere direkte på ulike tilbakemeldinger vi får, uten at det nødvendigvis er synlig i trådene.
Når det gjelder endringene du nevner, som avviklingen av direktemeldinger, så er det ikke for å begrense fellesskapet, men for å ivareta trygghet og forebygge situasjoner som kan bli vanskelige å moderere. Jeg skjønner likevel at det oppleves som et tap av funksjonalitet for mange som har brukt forumet lenge, og at det kan påvirke opplevelsen av aktivitet.
Tilbakemeldingen din tar vi med oss videre, og den hjelper oss i arbeidet med å utvikle kommunikasjonen vår her inne.
Privatmeldinger har vært en del av forumet i mange år, men utviklingen på nett har endret seg. Det skjer mer i digitale rom nå enn det som er synlig for brukerne, og Kripos peker på en økning i skjult og problematisk nettaktivitet. Som et trygt lavterskeltilbud, og med mange brukere som står i sårbare situasjoner, må vi ta høyde for risiko som ikke alltid var like tydelig tidligere.
Direktemeldinger er en funksjon som krever en type innsyn og oppfølging som ikke lar seg ivareta forsvarlig i dag, og derfor ble funksjonen vurdert som for sårbar å videreføre. Målet er å sikre trygghet i fellesskapet, selv om vi forstår at det innebærer en begrensning i hvordan brukere kan ta kontakt med hverandre.
Jeg ser det har kommet et par svar og reaksjoner på mitt innlegg her og jeg vil respondere på disse.
Dere får virkelig ha meg unnskylt men for meg føles fjerningen av direkte-melding funksjonen og begrunnelsene for det som lite gjennomtenkt, ja -nærmest som en panikk-handling, og lite troverdig.
Dere sies altså at (sitat): "forumet i hovedsak er et bruker til bruker fellesskap(sit.slutt). Tja…om det er fra bruker til bruker så burde det kanskje være mulighet for kontakt fra bruker til bruker da?
Jeg vet ikke hvilket syn dere moderatorer og ledelsen i Mental Helse har på oss brukere av Sidetmedord men jeg kan med stor sikkerhet informere dere om at de fleste av oss har vært ute en vinterdag før og vi kjenner godt til internettets tusser og troll og hva de kan utsette oss for av farer.
I svaret til @Frikar-1 gjør dere et helhjertet forsøk på å gjemme dere bak ryggen til KRIPOS, men også det føles som noe panikkartet.
Selvfølgelig kan en når en er i en sårbar situasjon være mer “mottakelig” for uønsket oppmerksomhet og aktivitet, den faren er der uansett hvor en er på nettet men, jeg vil tro, i mindre grad i et forum som dette.
Så hva kan skje? (tenkt situasjon): Dolly er langt nede, hun føler seg virkelig sviktet av alle, fryktelig ensom og nærmest utstøtt fra “det gode selskap”. Traumene etter mange år med mobbing, mishandling og overgrep blir for mye å bære alene, hun trenger et menneske som hun kan snakke/chatte med i noen lunde fortrolighet i en periode nå. Hun står på venteliste for å få psykolog men hun trenger noen i mellomtiden. Kan Sidetmedord være en mulighet? Hun har jo snakket med folk der før, ikke alle var like seriøse eller oppegående men hun traff da på et par som var greie å snakke med. Men hva f**** er dette da, kan hun ikke skrive privat lengre??? Det er helt uaktuelt for henne å åpne seg i en åpen samtale der alle og enhver kan lese, synse og mene om hennes vanskeligheter så Dolly prøver heller å finne noe der ute i det store åpne nettet…
Det var, etter det vi vet, det siste noen så eller hørte noe fra Dolly. Hva skjedde med henne, fant hun det hun søkte på en annen noenlunde sikker plass eller forsvant hun inn i noe mer lugubert sted på nettet?
Så hva vil jeg frem til, hvilke forslag for mulige løsninger har jeg?
Hvor forsvinner de og hvilke løsninger velger de som virkelig kunne hatt behov for samtaler på tomannshånd, faglig vurdert ikke alle like konstruktive samtaler - men tross alt samtaler?
Fører dette til økt ensomhet og følelse av isolasjon?
Hvor store og alvorlige var problemene krenkelse og/eller ubehageligheter pga at vi kunne sende direktemeldinger?
Kan en mulig løsning være noe i retning av dette:
En TYDELIG, ja nærmest påtrengende, advarsel på forsiden om å ikke dele noe som helst av kontaktinformasjon utenfor Sidetmedord før en har hatt flere og lengre samtaler med den en evt vurderer dele slik informasjon med.
En hardere og strengere oppfølging av brukere som får klager rettet mot seg.
Og… Kanskje vanskelig å få til og kanskje det kan oppleves som en alt for høy terskel for noen brukere men hva med en høynet sikkerhet på innlogging med bruk av f.eks. Bank-ID?
Som sagt, jeg er usikker på den siste der men men…