Hva er meningen?

Jeg har brukt store deler av livet mitt på å prøve å motbevise en setning jeg fikk slengt etter meg som niåring.

«Du kommer til å bli narkoman, akkurat som foreldrene dine.»

Det var en barnevernsansatt som sa det. En voksen mann som hadde ansvar for meg. Jeg husker ikke rommet vi satt i, men jeg husker følelsen. Som om fremtiden min allerede var bestemt. Som om jeg var dømt før jeg i det hele tatt hadde fått sjansen til å leve.

Før den kommentaren hadde livet allerede vært en runddans av flyttinger. Etter det første året på institusjon – akkurat lenge nok til at jeg begynte å slå meg til ro og stole på de nye voksne – ble jeg flyttet igjen. Og igjen. Hver gang jeg begynte å kjenne på en slags trygghet, ble den revet bort. Nye regler. Nye ansikter. Nye senger. Nye avskjeder.

Til slutt hadde jeg vært gjennom syv ulike plasseringer. Fosterhjem, institusjoner, beredskapshjem. Jeg lærte meg å pakke raskt. Lærte meg å ikke bli for glad i noen. Lærte meg at trygghet var midlertidig.

Så, etter tolv år i systemet, skjedde det jeg nesten ikke hadde turt å håpe på. Jeg fikk flytte hjem til mamma igjen. Hun hadde vært rusfri i flere år. Jeg husker at jeg tenkte: Nå begynner livet. Nå skal jeg få være et vanlig barn. Nå skal vi være en familie.

Det tok under ett år før hun begynte å ruse seg igjen.

Jeg var femten. Jeg sa ikke ifra til noen. Jeg vet ikke om det var lojalitet, skam eller frykt – kanskje alt på en gang. I stedet begynte jeg å sitte våken om nettene. Jeg fulgte med på pusten hennes. Hørte etter lyder fra rommet hennes. Var redd for at hun skulle ta overdose. Redd for at jeg skulle våkne til stillhet.

Det gikk utover skolen. Jeg hadde egentlig store planer. Jeg skulle være den som dro familien vår ut av gjørma. Den som beviste at vi kunne få det til. Men det er vanskelig å redde verden når du ikke sover.

Til slutt klarte jeg ikke mer. Jeg rakk ut hånden til min eldste søster. Vi hadde ikke hatt et nært forhold gjennom oppveksten. Vi hadde blitt splittet så tidlig at vi egentlig var fremmede med samme etternavn. Likevel åpnet hun døren. Hun ga meg et rom. En seng. Mat på bordet.

Sammen tok vi en avgjørelse som føltes som et nederlag, men som egentlig var et rop om hjelp: vi kontaktet barnevernet igjen.

Jeg ble plassert i en egen leilighet. Ingen særlig oppfølging. Ingen som egentlig fulgte med. Det gikk ikke bra. Da jeg fylte 18, ble jeg skrevet ut av systemet. Ferdig. Lykke til.

Søsteren min tok meg inn igjen.

Hun hadde en liten gutt på tre år. Jeg ble onkel. Og jeg var så stolt. Han ga meg en følelse av mening jeg aldri hadde kjent før. Økonomien var trang. Vi måtte få hjelp fra Lions og andre veldedige organisasjoner. Det var ikke glamourøst. Men vi sto i det sammen.

Så begynte jeg i salgsjobb. Jeg var håpløs i starten. Virkelig dårlig. Men jeg så at det fantes muligheter der. Provisjon. Penger. En vei ut. Jeg bestemte meg for at jeg skulle klare det. Jeg ga alt. Jobbet hardt. Presset meg selv.

Plutselig begynte det å løsne. Jeg tjente mer og mer. Jeg maste på søsteren min om å begynne. Hun var skeptisk. Provisjonslønn, usikkerhet – det var skummelt. Men til slutt sa hun ja.

Hun ble bedre enn meg.

Og jeg kan ærlig si at jeg aldri har kjent på en større glede. Å se henne lykkes. Å se henne få hus, hund, bil. Drømmer vi aldri hadde hatt råd til før. Det føltes som vi hadde vunnet over alt det mørke.

Så kom 7. september 2024.

En helt vanlig lørdagskveld som ble alt annet enn vanlig. Hun fikk hjertestans. På kjøkkengulvet. I armene mine. Ambulansepersonell stormet inn. Hjerte-lunge-redning. Ingen puls.

De fikk henne med til sykehuset. De klarte å gjenopplive henne. Og mirakuløst nok – ingen hjerneskade.

Men hun lå i koma i tre måneder.

I den perioden prøvde jeg å holde alt sammen. Jeg gikk tur med hunden hennes. Lagde middag. Prøvde å skape en form for normalitet for nevøen min. Jeg var sterk. Igjen.

Da hun åpnet øynene etter tre måneder, var det som å få livet tilbake. Men kroppen hennes hadde vært gjennom krig. Rehabilitering. Opptrening. Nye utfordringer. Jeg sto ved siden av henne gjennom alt.

Og da hun endelig kom hjem, var det jeg som falt.

Jeg traff veggen så hardt at jeg ikke kjente meg selv igjen. Jeg utviklet en alvorlig depresjon med psykose. Ble innlagt i flere måneder. I psykosen tok jeg opp over 500 000 kroner i lån og spilte dem bort på poker. Jeg har ingen minner av å ha gjort det. Jeg fant det ut da jeg kom ut.

Det føltes som å våkne opp til ruinene av sitt eget liv.

Nå sitter jeg her med gjeld jeg ikke har mulighet til å betale. På arbeidsavklaringspenger. Med tvangsinnleggelse bak meg. Uten særlig oppfølging. Jeg hører og ser ting jeg ikke alltid vet om er ekte. Og jeg kjemper med tanken om hvor lenge jeg orker å kjempe.

Jeg ble ikke narkoman slik de sa jeg skulle bli.

Men jeg ble sliten.