hei jeg er 14 fyller 15 neste måned. jeg har så si alltid hatet kroppen min og hver gang jeg ser meg selv i speilet blir jeg bare kvalm.
siden slutten av 7.klasse/sommeren til 8.klasse lastet jeg ned en app som heter fasting tracker og jeg så på videoer for å trene. da jeg startet i 8. sluttet jeg nesten å spise helt og det var veldig mye fram og tilbake. jeg slettet appen flere ganger gjennom 8.klasse og lastet den ned igjen, men nå har jeg ikke hatt den appen siden november/desember 2024. i januar kunne jeg gå flere dager uten å spise. i vinterferien kasta jeg opp det jeg spiste. jeg starta å telle kalorier og loggføre maten min.startet da og trene mere igjen og ble utslitt. og det har samme gått litt fram og tilbake med dette. nå spiser jeg bare middag og kanskje litt snacks ved siden av, men jeg loggfører det fortsatt. når jeg ikke vet hva jeg spiser eller hvor mange kalorier blir det kaos i hjernen min og jeg blir nesten gæren. når jeg reiser meg blir jeg ofte svimmel, jeg mister hår veldig mye og har veldig lite energi. er dette en typ spiseforstyrrelse eller hva er dette?
Alt vi tenker og gjør, har vi lært av noe eller noen. Altså må det finnes en ekstern grunn til at du har valgt å hate kroppen din. Har du reflektert over hva grunnen kan være eller hvem du har lært det fra?
jeg har fått en del kommentar da jeg gikk på barneskolen og nå på ungdomsskolen. til og med den ene venninna mi har gjort det.
jeg og en annen venninne skulle starte på hver vår ungdomsskole så vi hang en del sammen sommeren til 8.klasse og da sleit hun med det. jeg ble da sånn “påvirka” og tenkte hvis hu er feit hva er jeg da liksom. hu har jo nå anoreksia og sånt. jeg søkte på YouTube og tik tok om hjelp med apper og trenings greier da. siden den sommeren har det ikke vært det samme
Du velger selv om du vil ta til deg slike kommentarer, eller håndtere dem på annen måte.
Da vil jeg anbefale deg å lese deg opp på hvordan disse industriene påvirker folk til å gjøre ting de egentlig ikke vil. Hold deg unna alt av sosiale medier, begynn heller med å lese boken “Propaganda” av Edward Bernays: Propaganda By Edward L. Bernays : Edward L. Bernays : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive