Hjelp til å bli bedre

Noen som har fått god hjelp til å bli bedre med depresjon?
Og hvilken hjelp?

Vanskelig å gi et enkelt svar på, siden depresjon kommer i så mange former og av så mange forskjellige grunner. Noen ganger er det knyttet til livsstil og -situasjon, og man må gjøre inngripende endringer i hverdagen sin for å få det bedre. I andre tilfeller er det snakk om kjemisk ubalanse i hjernen. Symptomtrykket kan ofte lettes med medisinering, og da kan det også bli enklere å finne og jobbe med årsaken.

Jeg tror man kan komme langt med gode samtaler, enten det er med en terapeut, en god venn eller skriftlig. Ved å prøve å sette ord på hvordan du har det, lærer du kanskje deg selv noe du ikke visste fra før av!

Lykke til. Send gjerne en melding hvis du vil snakke!

Takk for svar. Jeg går til samtaler. Har det ok med familien og venner, og har flere hobbyer, liker å holde på med mye forskjellig og liker å gå tur og trene. Jeg opplever lite energi og glede, alt er et ork . Jeg bruker en antidepressiva, men synes ikke den har noe effekt på depresjonen.

Hei!

Det høres ut som du prøver mye forskjellig for å føle deg bedre. Håper noe gir resultater! Er det lov å spørre hva slags antidepressiva du går på, og hvor lenge du har gjort det? Jeg er nysgjerrig fordi jeg selv har erfaring med antidepressiva, og gjerne vil diskutere erfaringer hvis det kan hjelpe deg.

For meg har det å vært viktig å kjenne hva jeg føler og å få ut følelsene, i tillegg er følelsene et kompas for hva vi trenger. Min bekymring angående antidepressiva, og grunnen til at jeg aldri ville ta det, er at jeg er redd de demper følelsene og forstyrrer følelseskompasset.

Jeg har prøvd ulike typer uten særlig hell, fått bivirkninger. Nå bruker jeg Cipralex, har brukt den i 2 år. Hadde et opphold på noen mnd.i høst da jeg prøvde andre typer. Har prøvd 5, 10, 15 og 20 mg.
Synes den har hatt effekt på angst, 10 mg. Men den hjelper ikke på depresjonen.

Hmm, bra den hjelper mot noe, da. Syns du den hjalp mot depresjonen før oppholdet? Det tar jo en stund før man merker både virkningene og abstinensene av SSRI. De kommer liksom luskende litt på etterskudd.

Uten å vite noe om deg eller din livssituasjon, vil jeg tro at depresjonen skyldes og/eller forsterkes av at du føler noe mangler. Fins det noe som gjør deg glad, som gir livet mening?

Nei den har ikke hjulpet på depresjonen, derfor jeg prøvde noen andre typer.
Jeg har egentlig alt på stell, så finner ikke grunnen til hvorfor jeg har depresjon.

Min opplevelse av depresjon, var at det var mange følelser som var undertrykt, sånn at jeg på en måte hadde gjort meg selv følelsesløs. Og at det hjalp meg å begynne å få frem følelser.

Egentlig var det helst det at det var noe som ga meg en god følelse eller noe jeg ble engasjert i. At det føltes ut som det fikk liv i meg, på en måte. Og at det gir energi.

Men å kjenne på å få ut andre følelser er også bra - som sinne og sorg. Jeg leste i en av manualene til modum bad om at det er aktiverende og passiverende følelser. Det kan være nyttig i forhold til depresjon. Sånn som skam og håpløshet, får en til å bare til å bli passiv og sløv, og miste energi, mens sinne kan få en til å handle og til å få energi. Jeg har opplevd det tydelig en gang, jeg greide å gjøre noe jeg ellers ikke hadde gjort, fordi jeg ble sint.

Takk for svar dere! Setter stor pris på det.
Jeg både gråter og ler, men synes ofte at ting jeg vet jeg liker å gjøre/ holde på med ikke gir meg noe nå for tida. Det gjør meg redd og lei meg, for kommer jeg til å kjenne på gleden igjen?
Sint er jeg sjelden, vet liksom ikke hva jeg skal være sint for eller på.

Det er ikke alltid en finner en eller flere åpenbare årsaker til at en er deprimert. Det kan være ganske sammensatt, og også ullent, gjerne noe som har sneket seg inn på en over tid. Kanskje det er en form for midtlivskrise? Alt er på stell, hverdagene glir over i hverandre, årene går…

Hva med å oppsøke et nytt miljø? En ny hobby/aktivitet? Nye folk? Utfordre deg selv? Gå litt ut av komfortsonen?

Bare en tanke… ❤️

Takk for svar❤️Tror nok det er en midtlivskrise med overgangsalder og hormoner som svinger voldsomt. Jeg har begynt på nye aktiviteter, håper det blir bedre etterhvert.