Hjelp med å dø

Jeg skulle ønske det var lov med dødshjelp i Norge.
Er faktisk frustrert og lei meg for at det ikke er lov..
Jeg tør ikke ta livet av meg selv..

Ikke gjør det. Hvorfor vil du det? Jeg skjenner deg åpenbart ikke, men det er alltid en bedere utvei, du ser den bare ikke ennå. Ikke gi opp.

For at jeg har null driv inni meg. Ingen ønsker eller drømmer for framtiden. Har ikke en gang ønske om å snakke/bli kjent med folk… orker ikke small talk.. orker ikke ta på den sosiale masken å være hyggelig og interessert, når jeg inni meg er som et sort hull…
Det er åpenbart ingenting som kan fjerne eller hele den tomheten…

Trist. Prøv å ta deg en ferie kanskje, prøve å leve litt anderledes og endre levesettet. Eller gjøre deg seg klart nok til å “leve” livet ditt igjen slik du egentlig vil. Komplisert situasjon du er i og er ikke noe jeg kan si som kan endre det. Men det var noen eksempler. Hvis du en dag vil feste eller finne på noe som helst så sifra. Kan alltid snakke. Kos deg og vær sterk.

Eg forstår korleis du tenkjer. Ikkje lenge sidan eg var der sist. Men plutseleg dukkar det opp ein annan plan. Noko som kjem i vegen for døden. Eg dreiv og rydda så mykje ei stund, og sa til behandlaren min at det var fordi eg ville ikkje legga igjen så mykje rot etter meg. Til dei eg let etter meg. Så han var glad kvar gong det skjedde noko anna, som kom i vegen for ryddinga. For då kunne eg iallfall ikkje ta livet av meg.
På litt avstand går det nesten an å le av sånt. Men når det skyar over som verst, går hjernen over på sin eigen logikk. Den som fortel deg at det ikkje er nokon vits å prøva. At alle har det betre utan deg. Det fins ingen oppskrift på å tenkja annleis. Eg veit berre at for meg handlar det om å ha ein plan. Ein plan for dagen, for veka, for litt tid framover. Eg får ikkje fiksa på det vonde som gjer at livet virkar håplaust. Men eg kan laga små, små planar med gode ting som gjer at kvar dag kan bli verdt å leva.

Eg håpar du finn noko godt i livet ditt. Noko eller nokon som kan få deg til å finna ein veg ut av mørket.

Det høres ut som at du har det veldig vondt.
Hvor gammel er du?

Jeg forstår deg, men min kjære bror tok livet sitt sist uke og det gjør utrolig vondt å sitte igjen her på planeten uten ham. Du kan få det bedre, med mindre du har borderline.

Jeg har Borderline.

Dette traff meg skikkelig, og beroliget noe i meg. Tusen takk for at du delte din erfaring ❤️

Takk for at du føler det hjalp.

Til “DR9”:

SITAT:
“Jeg skulle ønske det var lov med dødshjelp i Norge.
Er faktisk frustrert og lei meg for at det ikke er lov..”

SVAR:
Er helt enig.

Og jeg er også frustrert og lei meg over dette – i likhet med de aller fleste andre genuint suicidale personer, samt i likhet med alle genuint intelligente og rasjonelle personer.

Det er nemlig helt innlysende for de aller fleste genuint suicidale personer, samt for alle genuint intelligente og rasjoneller personer, at aktiv dødshjelp/assistert selvmord selvfølgelig BØR være både:

1. Legalisert.

2. Institusjonalisert (men med en relativt lang og grundig utvelgingsprosess av suicidale kandidater; og hvor kun de beste/de mest smertefrie og effektive selvmordsmetodene benyttes).

3. Tilgjengelig for enhver person som har nådd moden alder (hvor man dermed er intellektuelt moden nok til å kunne ta de mest overveide og rasjonelle valgene), og som genuint ønsker å dø.
    (Og dette bør selvfølgelig være helt uavhengig av vedkommendes personlige årsaker til å ville dø – siden man uansett selvfølgelig bør ha full selvbestemmelsesrett over ens eget liv, og dermed også over ens egen død.
    Men vedkommendes dødsønske er naturligvis spesielt gyldig/bør naturligvis spesielt vektlegges, hvis vedkommende genuint lider i livet, som følge av psykiske og/eller fysiske problemer – i motsetning til hvis vedkommende bare har et generelt dødsønske, uten at vedkommende lider i livet.)

Og årsakene til at aktiv dødshjelp/assistert selvmord ikke allerede er alle disse tingene som er beskrevet i listen ovenfor, er følgende:

1. De fleste mennesker er ganske korttenkte og irrasjonelle.

2. De fleste mennesker lever relativt lette liv (sammenlignet med de genuint vanskelige livene til de aller fleste genuint suicidale mennesker).

3. De fleste mennesker har ikke grundig undersøkt forskjellige selvmordsmetoder, og er dermed ikke klare over den enorme risikoen, og dermed den potensielle, enorme forverringen av ens liv, som feilaktige selvmordsforsøk ofte medfører for folk som forsøker å begå selvmord.

Grunnet kombinasjonen av disse 3 tingene, så mangler de fleste mennesker dermed både evnen og grunnlaget til å kunne forstå (på egen hånd) det reelle behovet for aktiv dødshjelp/assistert selvmord.

Og derfor forblir aktiv dødshjelp/assisert selvmord både ulovlig, uinstitusjonalisert og utilgjengelig – frem til majoriteten av befolkningen blir matet inn med teskje/blir eksplisitt forklart det reelle behovet for aktiv dødshjelp/assistert selvmord (som er svært vanskelig å gjøre i dagens oversensitive og overbeskyttende verden – hvor ytringsfriheten er død, og hvor ekte sannhets-formidlere som meg blir sensurert omtrent overalt).

Til “LostInfinity”:

SITAT:
“(…) men det er alltid en bedere utvei, du ser den bare ikke ennå.”

SVAR:
Dette stemmer ikke i realiteten. Dette er bare en typisk floskel som korttenkte, irrasjonelle og ignorante, utenforstående mennesker ofte kommer med.

I realiteten fins det nemlig situasjoner (forårsaket av henholdsvis fysiske og psykiske lidelser, og/eller av andre omstendigheter) hvor selvmord faktisk ER den objektivt beste løsningen/utveien.

Det er selvfølgelig ikke alltid slik – og det er selvfølgelig ikke nødvendigvis tilfellet for trådstarter, “DR9”. Men poenget er at slike situasjoner faktisk fins – og at det fins MANGE mennesker som faktisk befinner seg i slike situasjoner.

Og jeg veit virkelig dette – som følge av både min personlige empiri og andre menneskers empiri vedrørende dette; i tillegg til at det selvfølgelig prinsipielt sett er helt innlysende, for de av oss som faktisk tenker langt nok, og som faktisk er rasjonelle nok, til å kunne se/forstå det.

Så, kort fortalt:
Du mangler rett og slett erfaringene og kunskapen vedrørende dette, samt tenker rett og slett altfor kort og irrasjonelt, til å forstå at det faktisk IKKE ALLTID “fins en bedre løsning/utvei enn selvmord” – og at det dermed IKKE ALLTID skyldes at man liksom “bare ikke er i stand til å se noen bedre løsning/utvei enn selvmord”.

Mhm, kan være enig i at det kanskje er litt korttenkt, men det kalles motivasjon. Helt greit at du synes det er feil sagt, men les rommet litt. Innleggsskriveren kom i hvert fall med et meningsfullt svar. Det er din mening, veldig subjektivt. Litt trist at du ser det sånn.

Til “LostInfinity”:

SITAT:
“(…) men det kalles motivasjon.”

SVAR:
Det går an å motivere folk uten og formidle harmfull vranglære samtidig.

SITAT:
“Helt greit at du synes det er feil sagt, men les rommet litt.”

SVAR:
Jeg “leste rommet” før jeg skrev svaret mitt til deg, så klart. Men jeg har lav toleranse for korttenkte, irrasjonelle og ukorrekte utsagn som bare bekrefter/forsterker samfunnets vrangforestilte og etablerte syn på slike ting som selvmord. Derav det litt “harde” (men velfortjente) svaret mitt til deg.

SITAT:
“Det er din mening, veldig subjektivt.”

SVAR:
Det jeg skrev i det forrige svaret mitt til deg (samt i svaret mitt til “DR9”) er overhode ikke bare “min mening”, og er overhode ikke “subjektivt”. Det er ganske enkelt objektive faktum jeg formidlet der.

Og det faktum at du ikke forstår det (og at du isteden feilaktig mener at det liksom bare er “min mening”, og at det liksom bare er “subjektivt”), demonstrerer dermed nok en gang hvor vrangforestilt du faktisk er vedrørende dette.

Men jeg har erfart mang en gang, at mange av brukerne her på forumet, er fullstendig hjernedøde og irrasjonelle. (Det er nettopp derfor jeg sjelden deltar her på forumet lenger, fordi det ofte er helt nytteløst. Og det er også flere andre brukere som har kuttet ut dette forumet, av samme grunn.)

Så, derfor er det ikke overraskende for meg at du ikke forstår dette – til og med etter at jeg eksplisitt forklarte disse tingene til deg, i det forrige svaret mitt til deg.

Man kan ganske enkelt ikke forvente intelligens og rasjonalitet, fra uintelligente og irrasjonelle personer. Enkelt og greit.

Det er nå mange som er for aktiv dødshjelp da! Også innen helsevesenet. Du trenger ikke kalle folk vrangforestilt bare for at dem har en annen mening enn deg.
Og å skrive at mange her er hjernedød kunne du spart deg for.

Sry, jeg leste feil

TIL “DR9”:

SITAT:
“Det er nå mange som er for aktiv dødshjelp da! Også innen helsevesenet.”

SVAR:
Ja, heldigvis. Men det gjelder først og fremst for folk som har kroniske, fysiske lidelser; ikke for folk som bare har midlertidige, fysiske lidelser, eller for folk som har psykiske lidelser, eller for folk som bare har et generelt, ikke-lidelses-basert ønske om å dø.

Å derimot tillate/tilby aktiv dødshjelp/assistert selvmord til alle (modne) personer som genuint ønsker å dø (slik jeg beskrev i det forrige svaret mitt til deg) - som samfunnet ideelt sett selvfølgelig BØR tillate/tilby; anses dessverre fremdeles som altfor “drastisk/ekstremt”, i øynene til mange.

(Med mindre majoriteten av Norges befolkning nylig har endret mening om dette, uten at jeg har fått det med meg. Og hvis det er tilfellet, så er jeg i så fall selvfølgelig veldig glad for at de har endret mening om dette.)

SITAT:
“Du trenger ikke kalle folk vrangforestilt bare for at dem har en annen mening enn deg.”

SVAR:

FOR DET FØRSTE:
Jeg har all rett til å kalle folk vrangforestilte, når de faktisk ER vrangforestilte.

FOR DET ANDRE:
Jeg kaller ikke folk vrangforestilte, “bare fordi at de har en annen mening enn meg”. Jeg er nemlig selvfølgelig langt mer rasjonell, rimelig og rettferdig av meg, enn som så.

Jeg kaller kun folk vrangforestilte, når de faktisk ER vrangforestilte.

(Og siden jeg selv er en genuint super-intelligent, super-rasjonell og super-kompetent person, så er det derfor selvfølgelig vanligvis lett for meg å kunne vite med 100% sikkerhet, når folk virkelig ER vrangforestilte på ordentlig - vedrørende ting som jeg faktisk er ekspert i/virkelig har peiling på.)

SITAT:
“Og å skrive at mange her er hjernedød kunne du spart deg for.”

SVAR:
At mange av brukerne her på forumet, faktisk er hjernedøde og irrasjonelle, er rett og slett et empirisk faktum - som både jeg og andre, tidligere brukere her på forumet, smertelig har erfart og observert over flere år her på forumet.

Og hvis folk har et problem med å få høre det faktumet, så er det egentlig ikke det faktumet i seg selv som er problemet dems…

Dessuten:
Hjernedøde og irrasjonelle mennesker TRENGER virkelig å få høre at de faktisk er hjernedøde og irrasjonelle - slik at de dermed har en sjans til å forstå/erkjenne at de faktisk BØR lytte til andre mennesker som er mer intelligente og rasjonelle enn dem selv.

SITAT:
“Sry, jeg leste feil”

SVAR:
Forstår. Men jeg svarte uansett på disse tingene du skrev, siden de uansett er viktige ting å poengtere.

Du skriver som om jeg ba han ta livet sitt. Det eneste jeg skrev var å motivere han til å gjøre noe annet en å få hjelp med å dø, fordi han hadde en form for tomhet. Der han svarte litt mere utfyllende en han gjorde i inlegget. Så svarte jeg opp med en litt mindre smart invitasjon, men var veldig lett for han og ignorere den. Ser ikke hvorfor du syntes det er så vanskelig? Men istedet skal du lage det om til en stor ting. Hvis du virkerlig synes du det er så ille så anbefaler jeg at du ignorere det. Det var på ingen måte “vranglæring”?

Stå på ditt gamlefar, ikke engang vits når du er så fast låst i din mening. Men det er helt greit. Ha en fin dag du.

Alt bra med deg? “Hjernedøde og irrasjonelle”. Du vinn ikkje ein diskusjon med å fornærme. Litt rart å tru du e smartare enn han når du ikkje kjenne fyren eingong. Kvifor gjere det til ein diskusjon i utgangspunktet? Han sa ikkje noko gale.

enig at du kunne sagt det bedrere, men bare ignorer det. han ønsker bare å starte noe for null grunn😂