Helt sykt mye angst. Hjelp!

Hei dere!

Hva gjør dere når angsten står på som verst?
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre snart. Jeg er kalt inn på et møte i dag, som jeg ikke klarer å reise på, men har likevel brukt hele helga på å grue meg til telefonen, fikk ikke sove i natt, når jeg først sov så er det dårlig søvn. Jeg mister matlysta, blir kvalm og får vondt i magen, kjenner på en kriblende uro i hele kroppen, klarer ikke å slappe av… jeg er så drit lei av at det er sånn her før jeg skal noe hele tiden, jeg er så sliten av det, deprimert, utbrent, alt sammen. Det er uansett hva jeg skal, om det så bare er på butikken… hvor får dere hjelp??? Noen digitale kurs ol dere kan anbefale? Hatt det sånn her i mange år, opp og ned, men er der alltid…

Det er så innmari vondt, vet nøyaktig hva du snakker om.

Jeg skrev en del ting i den forrige tråden om panikkangst og hva som hjelper meg i varierende grad.

Trening er nummer 1 for meg, det hjelper alltid! Men som du sier, det er der alltid. Jeg har gått i så mange år nå, og er dritt lei. Etter mye tenking innser jeg at jeg må snakke med noen, og det er mye som må snakkes om. Søk opp RPH , det står for Rask Psykisk Helsehjelp, er gratis og krever ikke henvisning fra legen. Jeg skal ringe de i dag selv, for mine egne problemer. En venn av meg går til samtaler der og anbefalte meg det, sier det hjelper.

Og ellers hvis jeg har utsatt noe jeg vet jeg må gjøre så er alltid det beste å bare… gjøre det. Da forsvinner stresset umiddelbart. Det er antakelig noen grupper med likesinnnede i din kommune, sjekk sidene til kommunen, den skal ha sider med ressurser du kan lese om!

Lykke til og håper det går bedre med deg!

-A

RPH (din kommune) prøvde jeg å skrive men krokodilletegn funka visst ikke :)

-A

Ble mye innlegg her, beklager, men kommer på flere ting og får ikke til å redigere det første innlegget (på telefonen i hvertfall, er på trening akkurat nå :)

Jeg har også blitt anbefalt Depresjonsappen, søk i app store for iPhone/Android (hvis du har en av de da)

Magnus Nordmo har flere fine vidoer med selvhjelp for depresjon (også med en egen app som han forklarer hvordan skal brukes) og andre ting som sosial angst, panikkangst og langvarige søvnproblemer.

Håper noe av dette hjelper! Og som sagt, sjekk ut den andre tråden

-A

Tusen takk for svar!
Synes trening er vanskelig, har mer eller mindre problemer med å røre på meg, komme meg ut av huset et det største problemet når det står på.
Jeg skal sjekke ut tilbudet i kommunen, har benyttet meg av det tidligere for mange år siden, men bør vel gi det er forsøk igjen.
Skal også sjekke ut videoene du la ved, har så vidt begynt på de før, men sliter med å gjennomføre og troen/ motivasjonen på at det funker.
Alt er så kaos, blir så rådvill på hvor jeg skal starte… troen på at det vil bli mye bedre er lav etter så mange år…

Bare hyggelig!

Altså, bare så jeg forstår: Er du av en eller annen fysisk grunn begrenset fra å bevege på deg generelt, eller er det mest psykisk? Skjønner ellers godt det med at det kan være ekstremt vanskelig å bare komme seg ut døra… Personlig nådde jeg et punkt hvor jeg lå i fosterstilling på gulvet og strigrein etter nok en seriøs fyllekule med påfølgende panikkangstanfall dagen derpå, og da skjønte jeg at “vet du hva dette gidder jeg ikke, jeg må gjøre noe. Alt annet er bedre enn dette.” Det var vel mitt eget lille Harajuku Moment.

Jeg bestemte meg for å ikke bry meg om hva andre måtte synes, begynte på trening, og etter litt tid oppdaget jeg noe pussig: Alle ser for meg ut til å ha det litt på samme måte (jada noen er mer sosiale enn andre), men folk flest bare går i sin egen boble og bryr seg mest om seg selv. Det var på en måte veldig befriende for meg. Nå har jeg holdt på så lenge at jeg faktisk er på hils med flere av de jeg vanligvis ser og slår av en prat innimellom :) Og jeg er IKKE en sosial person, haha.

Men dette handler om deg. Jeg bare kan ikke få snakket varmt nok om å være i fysisk aktivitet, og det BLIR lettere med tiden, men man er jo nødt til å begynne da. Er livet fortsatt tøft og vanskelig? Ja visst. Men det blir mer… tålbart? Det kan jo være bare dra dit, se på det fra utsiden. Neste gang kanskje gå inn og ta en kaffe. Myk start, liksom. Har du noen du evt kunne dratt sammen med? Det kan potensielt hjelpe…?

Ellers det jo ikke være på et senter heller, det finnes bøttevis av treningsprogram man kan utføre hjemme. Hvis du vil/trenger kan jeg komme med noen innspill eventuelt.

Og ja, prøv kommunens tilbud igjen, det tror jeg absolutt er en god ide. Sier jeg som 10 år “for sent” gjør det samme, og uten at jeg enda vet hva som kommer ut av det xD

Uansett: Man kan godt være rådvill og alt er kaos, men det å starte er det viktige, i min erfaring fra andre arenaer i livet. Så blir det antakeligvis en krokete vei, men det blir i det minste en vei og mest sannsynligvis i en bedre retning…

Det er positivt at du er åpen for og søker hjelp! Heier på deg :D

/rant

-A

Hei.

For meg hjelper det om jeg greier å fokusere på noe annet, f.eks. se på en serie jeg har et godt forhold til eller spise noe søtt hvis jeg har panikk, og registrere at jeg har angst, men ikke “jage” etter følelsen liksom. Bare la den være der, samtidig som jeg prøver å få fokuset over på noe annet. Det er ikke det samme som å skulle få angsten bort, men at man fokusere på noe annet samtidig som man kjenner at man har angst.

Det avhenger litt sånn også hva som gir en angst. Hva som stresser en så veldig. Og jeg selv vært så stresset at jeg bare måtte ta bort alt mulig press, og på en måte begynne helt på bunn igjen, med småting. At jeg liksom belønnet meg selv for de minste ting jeg greide å gjøre. Og godtok at akkurat nå greier jeg ikke å gjøre det eller det, men at jeg ønsker å gjøre det senere.

Jeg har også ofte angst før jeg skal gjøre ting, men når jeg har lært meg til å godta at det er slik, uten at jeg lar det stoppe meg, så går det greit, og jo flere ganger jeg har vært igjennom det, jo bedre. Det er da fortsatt mange ting jeg ikke greier å gjøre, fordi jeg rett og slett blir så stressa at jeg ikke greier å være meg selv, og da må jeg vente med dem. At jeg opplever det som om jeg gradvis, steg for steg øver meg på å greie å gjøre ting jeg er mer og mer redd for.

Det er også mange teknikker for å roe seg ned, som kan være nyttige, men også å vekke seg selv når man blir fastlåst. Det viktigste tenker jeg er å ikke stresse seg selv enda mer opp. Om man greier å være vennlig mot seg selv om man har det slik, eller selv om man ikke greier ting, så er min erfaring at man blir mindre redd og stresset neste gang. Ellers, hvis man blir sint på seg selv eller noe sånt fordi man ikke greier ting eller blir slik - noe jeg har blitt før, så blir man jo bare redd for det å ikke greie ting, og da tørr man jo heller ikke prøve det.

Jeg har hatt veldig stor nytte av en manual fra Modum Bad som heter “Mindfulness og medfølelse”. Den har både mange forklaringer og øvelser - den brukes i traumebehandlingen.

Når angsten er som verst, så er man ikke særlig rasjonell, og da er det ikke lurt å skulle prøve å fikse den eller gjøre noe. Da handler det bare om å stå i øyeblikket, se om det er ting man kan gjøre som gjør en om bare litt roligere, som gir en om bare litt en liten pause. Alt som er litt godt, er bra. Og at man ikke gjør ting verre i panikken, er bra.

Jeg håper dette kan være til litt nytte.