Helseangst, panikkfølelse og symptomer jeg strever med

Jeg har hatt mye angst knyttet til kroppen min over en periode, spesielt helseangst. Jeg får ofte stikk i brystet, kan bli tungpustet og får lett panikkfølelse når jeg merker ting i kroppen.

Jeg har også hatt en episode der jeg fikk en veldig sterk panikkfølelse, hvor jeg følte jeg ikke fikk puste ordentlig og ble veldig redd og løp til foreldrene mine.

Det kommer i perioder, og noen ganger kan det komme helt plutselig i løpet av dagen. Jeg blir også veldig fokusert på hjertet og pusten når det skjer, og det gjør meg mer urolig.

Jeg har astma i tillegg, så jeg kan også bli tungpustet av det, og det gjør det noen ganger vanskelig å vite hva som er hva.

Jeg har vært hos lege og fått sjekket hjertet, og de sa at det var normalt. Likevel klarer jeg ikke helt å stole på det, og jeg blir fortsatt redd når symptomene kommer.

Jeg har også hatt en nær familie (onkel) som døde av hjerteinfarkt, og jeg tror det kan ha gjort at jeg blir ekstra redd for symptomer i kroppen.

Jeg ønsker egentlig hjelp til å forstå dette og håndtere angsten bedre, fordi det påvirker meg i hverdagen.

Jeg føler med deg. Har det på samme måte, og har stadig angstanfall pga dette. Jeg er redd for svimmelhet, og det trigger veldig. Det er vanskelig med helseangst, og vanskelig å få hjelp med det. Har du prøvd å få hjelp for helseangst?

Nei, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Jeg vil liksom ikke at det skal bli en sånn stor greie og at foreldrene mine skal bli bekymret. Du da?