Nå har jeg en forferdelige helseangstperiode igjen etter å ha hatt krystallsyke og fått nautisk svimmelhet etter det…tror det heter pppd. Det går over med tid og vestibulær rehabilitering. Men jeg er nå blitt hyperfokusert på hjertebank og blodtrykk, og også svimmelhet. Måler blodtrykket flere ganger om dagen, og jeg synes jo det ligger litt lavt…huff, alt man skal bekymre seg for. Og hjerte føles som det slår uregelmessig, men det gjør aldri det når jeg kjenner på pulsen. Nå er alarmnivået nådd nye høyder altså…slitsomt…Legene har avklart meg, og jeg har sjekka hjerte, vørt hos ØNH og Nevrolog, men ENDA er jeg livredd…noen som har noe beroligende erfaringer å komme med?
Hei. Når det gjelder krystallsyken og pppd så har jeg erfaring med det. Krystallsyken har jeg hatt 2 ganger med ca 1 år i mellom, gang nr 1 gikk fortere over enn gang nr 2 for da måtte jeg ta en time i stolen. Så gikk det ca 6 mnd før jeg igjen ble svimmel og uvel, men kun i oppreist stilling, ute i skogen og i butikker. Da fikk jeg diagnosen pppd. Fikk noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme og ble bra etter ca 5 mnd. Kjenner ennå litt på uvelhet med en gang jeg legger meg ned etter krystallsyken men det er så svakt at jeg lever greit med det. Angst, hjertebank og blodtrykk: angst har jeg hatt siden 2012-13, men det har vært rolig lange perioder(år). De siste 6 årene etter at mamma fikk kreft har det forverret seg, begynte på svak dose hjertemedisin og blodtrykk medisin(for høyt blodtrykk) for 10 år siden men har måtte øke dosene det siste året. Hatt 2 angstanfall hvor 113 og legevakta måtte kontaktes. Jeg får ikke puste, gråter hysteriskt og trenger hjelp til å roe meg ned. Urolig hjerterytme oppleves nesten daglig og det er slitsomt. Kommer nok av angsten. Skal få tatt 24 timers måling igjen. Er jo ikke farlig for det er mange som lever med det, men utrolig slitsomt. Jeg har tatt flere kurs, male/tegne følelser, kognitiv terapi og det har lært meg mange gode tips ang tenking og for å roe meg ned, men jeg må nok bare innse at jeg er overfølsom og reagerer sterkt når det er noe med mine/familie. Er nå inne i en dårlig periode så er sykemeldt fra bhg jobb. Har jobbet litt for å holde meg i gang. Egentid med skogsturer, gressklipping, lydbok, lesing, gode samtaler med venner og annen pusling er noe jeg anbefaler. God bedring og god sommer 🌞