Hei på dere

Hei jeg sliter ennå etter min søster døde fra meg😭😭 jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Er det noen som har et råd til meg😊 ønsker alle en fin helg😊🌺☀️

Slikt kan ta lang tid.

Mitt tips er å ikke fokusere på å prøve å få bort smerten, å ikke kjempe i mot den, men se om det er andre ting du greier å fokusere på som gir deg gode opplevelser og det å kjenne på at andre ting kan være godt, selv om det fortsatt gjør vondt at søster din døde.

Det er ingenting som kan gjøre slik at hun ikke lenger er død, eller som vil kunne ta bort smerten, sånn egentlig, men det som er, er at man kan oppleve at det er andre ting som er fine og som gjør godt, selv om man har opplevd dette og at følelsen kan bli mindre overveldene etter hvert.

Det finnes ulike ting man kan øve på i forhold til dette, og at de teknikkene man bruker i traumebehandling kan hjelpe - jeg tror på bruk av mindfulness og medfølelse. Mindfulness hjelper en til mer og mer å se ting her og nå, til å oppleve ting her og nå, og ikke så fort bli “fanget” av ting. For meg føltes det kjempe nyttig det å lære at det ikke handler om å “fikse” dette store, få bort det vonde, fordi det ikke går an, men å gå helt ned til småting og se at de er ok eller bra, selv om det vonde har skjedd tidligere. De er også opptatt av å unngå at man blir overveldet, og at ved å øve seg på å skifte fokus når man trenger det, så kan man unngå det.

Jeg hadde selv i går den opplevelsen av at jeg kunne kjenne på noe som har gjort meg så vondt tidligere, som liksom hadde fanget meg og som jeg tidligere kjente på hele tida og jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med, uten at det fanget meg. Det gjorde like vondt som før, jeg kjente den samme følelsen som jeg hadde hatt da, og med en gang tenkte jeg vel at det betydde at ingenting var annerledes, men så skjønte jeg etterpå at jeg hadde greid å la den følelsen gå igjen, at jeg hadde kjent på og tenkt på andre ting uten egentlig å tenke over det, fordi jeg har blitt vant til å la ting gå nå, og ikke at jeg blir sånn “dette er et problem jeg må fikse”. Og det var veldig godt å oppdage. Jeg kan ikke si hvor mye det betyr, for det var en så forferdelig følelse, og det var derfor så spesielt å oppdage nå at jeg kunne kjenne på den følelsen, hvor vond den var, men samtidig at jeg greide å la den gå igjen. Dvs. at den ikke tok over livet mitt igjen fordi jeg hadde kjent på den.

Det er lov å skyve følelser man ikke greier å forholde seg til nå unna, eller distrahere seg. Det er ikke det samme som å prøve å få det til å slutte å gjøre vondt. Jeg vet ikke det gir mening?

Det er ikke sikkert at det er disse tingene du ønsket eller trengte å høre. Gi meg gjerne en tilbakemelding på det:)

Jeg ønsker deg litt solskinn eller noe annet du kan nyte noen øyeblikk i dag :)

Tusen takk,dette trengte jeg. Takk🥰

Bare hyggelig :)