Hei. Jeg sliter med angsten min, og har hatt hjertebank som kommer og går i over en måned nå, vært inne på legevakten flere ganger og tatt flere EKG som har vært normale, og samtidig ultralyd av hjertet, det var helt fint og legene sier det er angst relatert. Jeg har høyt blodtrykk så har måttet begynne på blodtrykksmedisin for dette. Jeg spør fordi jeg engster meg så fryktelig mye, er det normalt å ha så mye hjertebank? Samtidig våkner jeg hver morgen grytidlig med uro i magen. Har starter på cipralex for en måned siden ca, synes ikke det har så mye effekt ennå. Er så sliten av dette😔
Hjertebank er veldig vanlig, selv sliter jeg med angst og har skikkelig hjertebank fra morgen til kveld. Og når jeg sitter i ro så kjenner jeg hjerte dunke fort og hardt, det kommer og går heletiden. Har fått veldig vond mage selv. Tok EKG her og men finner ikke noe galt. Har vanligvis puls på 70-80 når jeg sitter/ligger men når jeg reiser meg så blir den 150. Har hørt at noen medisiner kan ta opp til en måned før det funker, men om det ikke funker noe særlig så dra til lege igjen og si ifra om det. Det er du selv som kjenner din kropp og vet hva som funker for deg🥰.
Tusen takk for svar🥰 ja jeg forstår, og da vet du også hvor ubehagelig og slitsom det er… jeg har angst for angsten. Ja jeg har en time hos legen på torsdag, skal ta dette opp da med medisinene. Håper du vil føle deg bedre du også snart, vet hvordan det er❤️
Sliter med der samme selv. Jeg har slitt med dette i 4 måneder. Nå venter jeg på dps så heg kan få cipralex. Får aldri fred.
Jeg forstår deg! Det er fryktelig slitsomt. Og nå våknet jeg med hjertebank og liksom skjelver inni meg. Må prate med legen om det når jeg har time. Håper du får god hjelp på DPS og at det hjelper❤️
Ulike ting man kjenner på i kroppen, kan være naturlige reaksjoner på stress og spenninger, og at det kan være tegn på at man slipper spenninger man har holdt på, slik at de faktisk kan være bra, og oftest er de ikke farlige i det hele tatt, men man stresser seg selv opp med at man blir så fokusert på alle forandringer og tenker at det er farlig.
Skjelvinger er en typisk måte hvor spenninger kan slippe løs. Jeg var selv veldig svimmel fra da jeg våknet på mandag til jeg la meg, slik at jeg slet med å ha hodet ned og med å stå på et bein da jeg skulle kle på meg, men jeg visste at det mest sannsynlig var en reaksjon på løsning i spenninger, så jeg stresset ikke med det. Og da jeg våknet dagen etter, var det bra.
Og det å kjenne det i magen er også helt naturlig.
Jeg får god hjelp av en psykomotorisk fysioterapeut. Hun spør alltid timen etter om jeg har hatt reaksjoner siden forrige time.
Det finnes også andre ting som hjelper å roe ned nervesystemet. For meg har det hjulpet veldig å lære hvordan beredskapssystemet vårt fungerer, hvordan oppmerksomheten vår automatisk trekkes mot det potensielt farlige og at vi gjentar ting på en måte om og om igjen for oss selv, fordi tankene går fortere i de banene vi stadig bruker. Slik at angsten da forsterkes. For meg har mindfulness og medfølelse vært helt avgjørelende å lære om og øve på. Å greie å finne noen øyeblikk av ro inni mellom i løpet av en dag, kan være det viktigste av alt. Det hjalp meg også veldig det å heller fokusere på å prøve å finne øyeblikk av ro og litt hvile, enn det å få bort angsten.
Hei og takk for det du deler og også tips og råd❤️ jeg har tenkt å prøve mindfulness. Jeg spenner kroppen mye så jeg forsøker litt forskjellige ting sånn at jeg kan klare å finne litt ro i kroppen, er ikke bestandig så lett. Og også å finne en god puste teknikk. Jeg ønsker å få en rolig søvn hvor jeg slipper og våkne at jeg skjelver og hjertebank, skal prate med legen min i morgen. Mye fint det du skrev, takk:)
Takk. Føler du deg veldig emosjonell og irritabel også når du har angst? Var bare noe jeg lurte oå.
Jeg lurer på en ting. Jeg mener ikke å være frekk altså men legger du på deg ekstremt mye av angst? Man har jo hormoner man er påvirket av døgnet rundt. Kortisil blant annet. Jeg var tynn for fire måneder siden men nå begynner jeg å ldgge op meg… blir jo så lei meg
Jeg er mest urolig og blir veldig redd inni leg, dødsangst. Men ja også emosjonell og kan gråte. Nå har jeg ringt legevakta igjen og venter på at legen skal ringe meg, er så urolig i magen og hjertebank. Er bekymret.
Jeg tror det kan arte seg ulikt for ulike folk, men jeg har heller slitt med å spise pga. angsten enn å legge på meg. Jeg tror ikke at de hormonene påvirker en så mye. Det kan ikke være andre ting? Det trenger heller ikke nødvendigvis å være en dårlig ting å legge på seg. Man kan faktisk ha mer angst hvis man er (for) tynn. Det kan iallfall gjøre noe med hodet ens.
Hvis det er noe du tenker på og som plager deg, vil det kanskje være lurt å snakke med noen som har greie på det med kropp osv.? Legen eller noen andre?
Du tror ikke at det bare kan være en reaksjon på noe, det at du føler deg slik. Det å være emosjonell og kunne gråte, er egentlig bare noe bra, forresten, det betyr at man kan få ut følelsene.
Greier du å ta noen rolig inn- og utpust?
Jeg har opplevd litt vanskelige ting de siste dagene. Men denne angsten jeg har nå har vart en stund. Jeg prøver å puste rolig ut og inn. Føler jeg må prate med en lege nå…er så ubehagelig, ekkelt og vondt å ha det sånn. Takk for svar og omtanke❤️
Jeg håper det ordner seg for deg, og at du får den omsorgen og hjelpen du trenger.
Hei, vil gjerne hjelpe til om jeg kan. Jeg har vært i samme bobla, så til de grader. I tillegg er jeg sykepleier som har jobbet på hjerte avdeling. Så dere kan jo tenke dere kaninhullet jeg har gått ned i med den kunnskapen derfra. Vil tipse alle som sliter med helseangst/hjerteangst å teste ut meta kognitiv terapi. Er så heldig å har en kjæreste som er psykolog som ville at jeg skulle prøve dette. Det har virkelig hjulpet meg masse, selvom jeg fortsatt har en vei å gå. Fra 7-8 panikkanfall på en dag/livredd ekstraslag, pulssynkron tinnitus osv til å trene hver dag, gjøre det jeg vil, ta tilbake livet. Bare still spørsmål om dere lurer på noe. Meta kognitiv terapi går ut på hvordan man forholder seg til tanker. Man lærer å bli sjefen over angsten kort fortalt. Se på angsten er nabo katten, du matet den mye i starten, som alle gjør når man bekymrer seg. Katten vet at om den maser nok så får den mat. Hvordan bli kvitt katten? Jo, slutte å mate den. Selvom katten mjauer så nekt å gi den mat. Hva gjør katten til slutt? Jo den drar. Man lærer verktøyene for å få til dette på meta kognitiv terapi. Ulempen er at det er dyrt.