Guilt tripping

Mine barns far har en lei tendens til å påføre skyldfølelse og dårlig samvittighet både hos meg og barna, og jeg lurer på om det er noen tips til hvordan jeg kan respondere på dette?

Her er noen eksempler:

Hvis jeg skal være noen dager hjemmefra pga. jobbreise eller fritidsinteresser, kan han reagere med: “du er alltid så mye borte, vil du ikke at barna skal se deg eller få noe tid med deg?” Det får meg til å føle at jeg gjør noe galt ved å jobbe eller ha noe tid for meg selv i løpet av uka, selv om jeg som regel er hjemme med de alle dager. Dette kan også skje mens barna hører på, og da føler jeg at han prøver å få meg til å forsvare foran dem at jeg er en god mor selv om jeg må være borte av og til.

Barna har (litt for) mange leker, og vil derfor naturligvis ha perioder der de leker mer med noen leker enn andre. Da kan han ofte si: “Denne leken kjøpte farfar til deg i gave, skal du ikke leke mer med den? Skal vi bare gi den til noen andre hvis du ikke vil ha den?” Barna reagerer ofte med å bli stressa, og si “Jo, vi vil ha den! Ikke gi den bort!”, også leker de plutselig masse med akkurat den leken resten av dagen. Jeg føler at han gir dem dårlig samvittighet ved å påpeke hvilke leker de ikke prioriterer akkurat da, og jeg syns det er fælt at de skal være stressa fordi de ikke leker med absolutt alt hele tiden.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan snakke med han om dette på en ordentlig måte? Og hvordan kan jeg avbryte han midt i en sånn setting uten å overstyre hele situasjonen? Noen med erfaringer som kan hjelpe meg?

Lurer på… var farfaren bare et eksempel eller er det oftest han er opptatt av å “gni” inn ting fra hans familie? I så tilfelle vet eg hva du mener…

Her er det nok bare én ting som nytter, og det er hardt mot hardt. Neste gang han kommer med slike spørsmål, sier du “vent litt”, og så finner du frem videoopptaksfunksjonen på telefonen. Så starter du opptak, og sier “Kan du gjenta spørsmålet?”. Hvis han ikke gjentar spørsmålet, spør du ham hvorfor han ikke vil gjenta det han sa. På denne måten snur du situasjonen i hans disfavør.

Det er nok ting fra hans familie som er verdt mest i hans øyne ja.

Ja, då har vi det samme her… om eg vippser ungene 10 000 så har de på en eller annen måte lært seg at om mora eller familien hennes vippser 50 så er det mye viktigere og de er masse takknemlig mot ho/de… regner med det er samme taktikk de har blitt utsatt for. Aner ikkje hva en kan gjøre med sånt, men det er helt utrolig irriterende.
Eg håper de ser det sjøl når de blir eldre.
Fort gjort å bli stående igjen som klovn hvis en prøver å si noe

Hvis du vil ha innspill om hva du skal gjøre i slike situasjoner må du beskrive kvantitativt hva som blir sagt og gjort, og ikke hvordan det kvalitativt oppleves.