Jeg vil leve, jeg vil ha venner, jeg vil ha interesser, jeg vil bidra i arbeid, jeg vil være av verdi for andre enn meg selv. Men, jeg får det ikke til, ikke noe av det. Jeg tenker ofte at jeg har kapasiten, jeg har evnen, men jeg får det ikke til. Jeg feiler og feiler. Jeg står uten venner, jeg står uten familie, jeg står uten arbeid, jeg står alene.
Tankene om å ta mitt eget liv, at det er eneste vei for meg, de er tilstede hver dag, hver time, hvert minutt. Jeg orker det ikke mer, jeg vil ikke mer. Jeg vil komme meg unna. Hvordan ?? Jeg vil ta mitt eget liv, jeg vil ta mitt eget liv. La meg klare å ta mitt eget liv.
Hvordan måler du det å være av verdi? Trolig i venner (kanskje antall også?) Og å bidra i arbeid?
Men jeg tenker at det er flere måter å være av verdi for andre på. Kanskje du hjelper noen med noe en dag. Kanskje du smiler til noen. Kanskje du sier noe hyggelig til noen. Detter er også å være av verdi for noen/andre.
Kanskje er du av verdi for noen bare ved å skrive denne teksten her. Fordi noen kjenner seg igjen og med det vet at de ikke er alene om de følelsene og utfordringene de har i livet.
Noen ganger vet en ikke AT en er av verdi for andre heller. Fordi en ikke er av verdi for seg selv, så klarer en heller ikke å se at en kan ha verdi for andre.
Jeg tenker jo at du kanskje ikke synes at du har så mye egenverdi heller. Siden du har, på en måte, lyst til å dø. Men samtidig lyst til å leve. Kanskje føler du ikke at du lever akkurat nå.
Den følelsen av å stå alene..
Den er vond å føle på.