Fysiske symptomer angst for hjertet

Hei,
Dere som sliter med angst for hjertet, hvilke fysiske symptomer har dere? Og hvilke fysiske symptomer har dere på angst generelt. Jeg sliter med helseangst (for tiden hjertet) og panikkangst.

Mine:
• ekstraslag
• svartner når jeg trener
• hjertebank
• ondt i nakke, skuldrer og rygg
• svimmel
• brennende følelse i brystet, armer, mage og rygg
• kvalm og uvel
• føler jeg ikke får puste/tungpusthet/kortpusthet
• smerter i kroppen (har fibromyalgi)
• øresus
• ondt i magen
• synsforstyrrelser
• prikking i hender og foter (føler blodet ikke sirkulerer ordentlig)
• hodepine
• skjelven/svak i kroppen
• følelse om å besvime

Trenger sårt å høre andres symptomer og hva som har hjulpet, evt hvilke medisiner. Jeg har angst for å starte på antidepressiva pga bivirkninger… har tatt dette før å bivirkningene er utholdelig den første perioden.
Gjør mye egenpleie: styrketrening, mediterer, yoga, progressiv muskelavspenning, thaimassasje for å løse opp spenninger.

Jeg har ikke akkurat helseangst, eller jeg hadde det en periode, men en del angst. Det som fungerer best føler jeg, er å ikke fokusere for mye på alt man er redd for og det å skulle være på vakt og overvåke alle disse tingene. Og det å greie å fokusere på andre ting. Mindfulness og vennlighet mot meg selv har hjulpet meg til det og til å roe ned, og når man greier å roe ned, så slutter man også å være så opptatt av og fokusert på alt som kan være galt. For når man er i en sånn beredskapstilstand som når man har angst, så dras oppmerksomheten automatisk mot alt man må være på vakt for og passe på.

Får du noe hjelp? Noen jeg kjenner her, for veldig godt hjelp i kommunen i forhold til helseangst og det å lære strategier for å håndtere den.

Hei. Jeg har også veldig helseangst, hatt i flere år men blitt verre det siste året som har vært. Har før klart å håndtere det bedre men det siste halvåret har det dessverre gått utover jobb og sosiale ting. Har slitet med angst siden jeg var liten men helseangst de siste 5 årene. Har gode perioder og dårlige perioder. Mine symptomer varierer veldig men det jeg alltid får er ekstra slag (vært hos leger og sykehus 100 ganger å sjekket det da jeg har hatt fullstendig panikk), sliter veldig mye med magen da jeg er på mitt værste, spesielt kvalm og smerter på høyre siden. Blir svimmel, ør i hodet, smerter i brystet +++. Vet hvor slitsomt det er å være så redd for dette, jeg syntes det er helt grusomt :( jeg har aldri gått på noen medisiner da jeg har vært for redd av bivirkninger. Men har vært hos psykolog av og på de siste 15 årene. Jeg prøver så godt jeg kan å finne noe som kan hjelpe meg men det er veldig vanskelig, hvert fall for meg. Eneste som «funker» er å få tankene på andre ting men det er ikke alltid like lett vet jeg. Jeg håper du blir bedre å får hjelp :) om du trenger noen å prate med som går igjennom det samme som deg er det bare å skrive til meg :)

Hei,
Takk for svar og råd 🥰 jeg jobber hardt hver dag med å akseptere tanker å ha ett ikke dømmende forhold til tankene (har praktisert mindfulness i mange år å det har hjulpet veldig) men er i en dårlig periode nå… det med hjertet er en stadig påminner da jeg har ekstraslag (føler som hjerte stopper i noen sekunder eller hopper over ett slag for så å ta det igjen) å dette kjenner jeg på flere ganger om dagen, i tillegg til svimmelhet og alle plagene remset over så nå er det litt overveldende og sliter med å stole på at hjertet fungerer som det skal. Har vært til hjertespesialist for 1 år siden men føler symtomene har forverret seg i tillegg til veldig ubehag på trening, å dette skremmer meg. Skal be legen om en ny henvising til hjertelege ☺️

Hei,
Så leit å høre at du også sliter med helseangst og har slette i flere år, jeg også har slitt siden jeg var 21-22 å helt til nå, er 30.
jeg har alltid startet på antidep når jeg har hadd de verste periodene, men nå klarer jeg ikke å starte på de pga bivirkninger, det er en redsel som nettopp har komme, der jeg er redd for å ta medisiner.
Jeg klarte å håndtere det bedre for en stund siden men nå i det siste er det ille igjen og gjør alt av egenpleie for å prøve å få det bedre.
Jeg også har gode perioder for så å havne rett tilbake igjen…
Åh kjenner meg så igjen, har vært en del på legevakt, til hjertelege og legen pga hjertet flere ganger, men nå føler jeg at det er noe alvorlig galt siden sist de sjekket fordi jeg har så ekstremt ubehag når jeg trener og anstrenger meg, det verste er når det svartner på trening og er svimmel nesten dagen lang, det kan ikke være normalt, det gjør meg veldig nervøs men prøver å tenke at det kan være pga feil pusting. Har bedd legen om en ny utredning til hjertelege så har time til legen 15 Januar (har spurt om en ny vurdering en stund men han vil ikke henvise meg fordi han mener jeg er hjertefrisk, men nå skal jeg stå på mitt evt dra privat).
Jeg kjenner meg igjen i dine symptomer å mine symptomer varierer veldig de også.
Det er så sykt slitsomt å grusomt å være redd for hjertet som er en så viktig funksjon i kroppen 🥺
Jeg også har vært til psykolog av og på i flere år, det å prøve å få tankene på noe annet har hjulpet meg også, men det som også hjelper på panikken til meg er å møte angsten, å si bring it on, gi meg alt du har å by på, å aksepter dem kroppslige fornemmelsan å tankan, men når det gjeld hjerte så er det ganske utfordrende syns jeg 🥺
Jeg håper du også blir bedre å får hjelp 🫶🏽 jeg sender deg en pm 🥰