Å kunne jobbe er viktig for folk.
Klarer man ikke å finne mening i livet uten å kunne jobbe er det nok heller en holdning som må endres.
Det må være opp til hver enkelt. Jeg syns man bør være forsiktig med å si til noen at de ikke kan jobbe. For meg selv har det å jobbe vært veldig viktig, selv om har hatt det vanskelig ellers i livet.
Er ikke i alder til å jobbe enda så kan desverre ikke spørre nav nå
Jeg må nokk det er bare sånn verden er vis du ikke er enten tydelig syk eller helt skada i huet så er det ikke nokk til å få enten hjelp eller til å slippe
Dette gidder jeg ikke diskutere med deg, for du vil jo ikke forholde deg til fakta. Altså handler dette om noe helt annet.
Du gidder ikke diskutere med meg fordi jeg sier jeg mest sansynlig må jobbe? Saklig
Hei.
Denne diskusjonen har nok forsvunnet fra det det egentlig handlet om, eller?
Jeg leste øverst i denne tråden igjen, og slik jeg forstår det nå, så skal du begynne på videregående til høsten, og du er redd for å miste vennene dine og redd for fordi du ikke får noen tilrettelegging der?
Det er lov til å si det til vennene dine at du er redd for å miste kontakten med dem, og eller spørre hvorfor den ene vennen din ignorerer deg.
Hva slags tilrettelegging skulle du trengt? Hvordan vet du at du ikke får det? Det kan godt hende du har rett, jeg bare vet ikke noe om det.
Er det noen som kan hjelpe eller støtte deg? Finnes det noen forening for dere med autisme/asberger? Hva med foreldrene dine, støtter de deg i ting du syns er vanskelig og utfordrende? Og jeg tenker det må gå an å snakke med noen på den videregående skolen om disse tingene du er bekymret for?
Man må utfordre seg selv litt på ting man syns er vanskelig eller prøve på ting man ikke vet om man får til, slik er det for oss alle, det er slik vi utvikler oss, ved å se at vi kan gjøre ting vi ikke trodde vi ville få til, eller ved å se at det går bra selv om det ikke ble slik vi ville. Men vi trenger støtte av andre i dette. Og du trenger kanskje enda mer støtte for å føle deg trygg?
Ja den gjorde nokk det. Med tilrettelegging så er det ting jeg skal si nå som jeg ikke Trenger men som hadde hjulpet mye feks mindre folk i klasserom, mer tid, hjelp med oppgaver osv. Jeg vet jeg ikke får dette fordi skoler med Yrkesfaglig tilrettelegging Har bare bygg og sånt noe jeg ikke vil gå. Så jeg må gå på vanelig hvor jeg ikke får dette desverre. Vet ikke om det finnes noe forening men det finnes spesial avdelinger or skoler og mange med autisme får assistenter eller noe sånt på barneskolen ivertfall jeg har gått på “vanelig” skole Hele barneskolen og Begynte på en avdeling På ungdomskolen noe som hjalp utrolig båfe pga folkene der var snillere og også rare så det hadde ikke noe å si jeg var rar og det var ikke mange folk i timene og mange lærere slik at man kunne få mer hjelp. Jeg får også mer pauser. Jeg har adhd og autisme og det gjør det vanskelig for meg å drive på med noe og følge med lenge uten pause da blir jeg veldig sliten og rastløs og klarer ikke følge med. Jeg vet og gjør det med utfordringer de tingene jeg snakker om er ting jeg har prøvd som jeg vet jeg ikke klarer.
Javel? Les hva du selv skriver…
Jeg er ivertfall så ung at det er “normalt” du virker som om du er ganske gammel 🤷
Så kanskje du kan lære noe da, istedenfor å bare høre på alt tullet dine jevnaldrende tydeligvis mater deg med.
Det er fint å høre at du har hatt gode opplevelser på ungdomsskolen.
Kan det kanskje være til hjelp for deg å snakke med noen på den videregående skolen før du begynner? Tilpasset opplæring er en rettighet alle elever har, og mitt inntrykk at det ville være bra for deg å snakke med noen før skolestart om dine bekymringer og f.eks. om dette at du kan trenge oftere pauser. Også at det kan hjelpe deg å se klasserommet, vite hvor mange dere blir i klassen osv. Hva tror du om det?
Er det noen på skolen din nå du kunne ha snakket med dette om?
Jeg er 13. Og til og med jeg kjønner åssen jeg skal behandle mennesker jeg er uenig med ornkelig. Du kan virkelig mye når det gjelder praktiske ting men jeg syntes du har mye å lære sosialt på mange ting. Jeg så deg fortelle en mann med depresjon å kjerpe seg fordi han ikke “ville bli bedre” men nei han er bare deprimert og da varer det en stund
Jeg tror det hadde vert fint. Jeg er ikke så flink på store ord og skriving og sånt heller ikke så veldig flink sosialt og dårlig på å følge med og kan være ganske rastløs. Jeg er redd jeg kommer gjøre det dårlig på skolen i tilegg til at lærere ikke liker meg og elever etter meg
Jeg skjønner at du har mange bekymringer i forhold til hvordan det vil bli på videregående, det forstår jeg veldig godt, for det er vanskelig å forestille seg hvordan det vil bli. Og derfor har jeg tro på at det kan hjelpe om du får vite mest mulig om hvordan det er der, før du begynner. Du kan jo ikke vite alt nå om hvordan det blir, men de kan gi deg noe konkret informasjon. Jeg husker selv at vi fikk komme på besøk på videregående, på våren før, slik at vi fikk sett litt hvordan det var der.
Slik jeg forsto det, så får du god oppfølgning på skolen nå, så da tenker jeg at det må være mulig å spørre noen av lærerne dine der om dette, om de har noe råd i forhold til hva du kan gjøre, eller kan hjelpe deg videre til noen som kan gi deg råd og hjelp.
nå får jeg god oppfølging fordi jeg har begynt på en avdeling det er bare 15 ish elever som går her å det er på alle trinnene.
Da får vi være enige om å være uenige. Virkeligheten tar ikke sosiale hensyn.
I virkeligheten burde du kunne sosiale ting jo. Fordi i virkeligheten Snakker man med andre mennesker
På yrkesfag på videregående, var det slik jeg husket det, heller ikke så store klasser (vi var 12 i vår klasse), men det er lenge siden jeg gikk der, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Og det varierer antagelig for hvilken linje du går på, eller ut ifra hvor stor skolen er.
Skolen skal også ha en sosialrådgiver eller noe, av noe slag, som det skal kunne gå an å snakke med.