Forverret angst

Har de siste par mnd opplevd en kraftig forverring av angsten. Våkner med den klumpen i brystet, har mareritt, kjenner at alt føles skummelt og annerledes. Ingenting spesielt som trigger det heller, kan ikke svare på «hva» jeg har angst for. Jeg klarer ikke fungere i hverdagen lengre, og sitter bare og Googler symptomer hele tiden. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme meg ut av dette?

Er det noen du kan snakke med det om, bare sånn at det kanskje føles lettere hvis man får satt ord på det ovenfor noen andre? Det er tungt å gå med slikt alene.

Det høres ikke ut som det hjelper deg å google symptomer, men det skjønner du jo selv også. Kan du google andre ting? Gode ting? At det kanskje er der det er lettest for deg å begynne med å finne noe som får deg til å føle deg godt, for jeg tror det er veien å gå. Eller noe du kan gjøre hjemme som får deg til å føle deg litt godt, det kan også være å koble deg av nettet.

Det er du som selv best vet hva du liker eller kan merke hva som gjør deg godt. Jeg vil anbefale deg å begynne med småe ting, ikke forvente at du skal greie eller gjøre for mye på en gang, men feir hver “seier”, tell det du får til heller enn det du ikke får til. Og å ikke legge lista for høyt. Se om du kan legge angsten litt til sides og gi deg litt pause, om bare for litt. Jeg kan kjenne meg igjen i det å liksom kjøre seg fast i angsten, at jeg har vært så opptatt av den og at den tok så stor plass. Jeg vet jo ikke hvordan det er for deg, men får følelsen av at det er det som har skjedd nå med deg. Og at du jo bare blir reddere av å ha det slik.

Jeg vet ikke hva du føler at du vil kunne klare, eller om du greier å se for deg noe som kunne vært godt for deg. Men jeg tror at det er den retningen du trenger å prøve å bevege deg eller fortelle det til noen som kan ha en beroligende effekt på deg. Jeg tror at vi kan undervurdere effekten god og trygg nærhet til et annet menneske kan ha for å roe nervesystemet vårt.

Hei! Hvilke symptomer har du da?

Først og fremst, stopp å Google. Det hjelper deg neppe, mest sannsynlig gjør det angsten verre. Jeg tenker det kan være bra om du kan snakke med en du stoler på om hvordan du har det. Kanskje er det også en ide å kartlegge litt, altså notere ned hva du tenker/føler når angsten øker, når på dagen/hvilke dager det er ekstra tøft. Kan det være noe du gruer deg til? Vet mange gruer seg til desember og jul, av ulike årsaker (økonomi, samvær med andre, forventninger, alt skal være så fint osv).

God søvn, godt kosthold, trening og aktivitet ute i tillegg til gode relasjoner/samspill med andre er tror jeg er viktige ting for å redusere angst.

Jeg forstår hvordan du har det. Hvis du har gode dager innimellom, forsøk å tenke på hvordan de føles og at det kommer flere av de. Livet med angst er ekstremt slitsomt, det vet jeg.
Håper du får det bedre.