Føler meg ubrukelig

Først av alt, for å starte med noe, kan jeg si at jeg er 41 år, gift, har to barn, og har vært sammen med kona i over 12 år før vi giftet oss i sommer. Vi har vært sammen hele tiden med unntak av en pause for ca. 4 år siden hvor vi var fra hverandre i 3-4 mnd. Rakk i denne perioden å flytta fra hverandre, selge leiligheten vi hadde sammen og etter dette har vi ikke hatt sjans til å kjøpe noe sammen igjen, så vi har leid en leilighet siden vi ble sammen igjen.

Jeg jobber fulltid som Fagarbeider i kommunen. Kona ble syk for 3 år siden og går for tiden på arbeidsavklaringspenger mens hun venter på å bli ufør grunnet ME. Sykdommen hennes gjør at jeg må gjøre det meste av det praktiske hjemme og ute med barna, siden hun ikke orker.

Vi møtte hverandre i jobbsammenheng for over 12 år siden, og ble veldig fort gravide og fikk barn. Rakk nesten ikke å bli kjent. Men, jeg var pliktoppfyllende og gjorde mitt for at dette skulle funke. Hun var nylig gått ut av et forhold som ikke var bra for henne… rus, vold, trusler. Ikke noe bra, så jeg ble for henne en redning. Noe hun sier den dag i dag at er så bra…

Etter at første ble født var mye bra. I mange år. Hun kom seg vekk fra rusen, fjernet seg fra miljøet, fikk seg jobb i full stilling og hadde det veldig bra før sykdommen tok henne. Hun har de siste årene selv vært deprimert, og jeg sier jeg forstår det. Noe jeg gjør, - å sitte/ligge inne hver dag med smerter gjør deg deprimert.

Jeg støtter så mye jeg kan, men de siste månedene har jeg merket selv at jeg har blitt mer “flat” Jeg hører ikke etter skikkelig når hun prater til meg, er fjern, sover dårlig, er tom for energi, nedstemt, ser ikke noe fremtid, har ikke drømmer eller ønsker for fremtiden mer. Jeg bare står opp, gjør det jeg må for at dagen skal bli ferdig, og repeat.

Kona har begynt med selvmedisinering, hasj, for å takle smertene, kokain for å få noe energi, noe som funker for henne. Hun har tatt opp noe av kontakten hun hadde fra gammelt av for å ordne seg. Jeg støtter, selv om jeg vet det ikke er lov, men hva gjør man ikke? Prøver å overtale meg selv om at dette gjør henne bra. Hun er sliten og vil jo bare klare ting.

Jeg orker ikke å bry meg så mye.

Dette har videre ført til at samlivet vårt har blitt dårligere, hun har innrømt at hun har vært med andre når hun er ute i helgene, høy på rus, som hun tar for å føle at hun lever som hun sier, siden ME gjør alt vondt. Fikk en vekker i kveld siden hun var ute med søstra si ikveld, som også har problemer på hjemmefronten, og de havna på en fest hos en kona kjente fra før, for å røyke.

Ble ringt etter i natt for å hente dem, og begge var i farta, og innrømte at søstra til kona hadde liggi med han de var hos, mens kona mi satt i stua. Dråpen var for min del nå, at kona mi selv sa at hun kunne anbefale han når søstra hadde spurt om han. Det hadde endt med at de hadde hatt sex i over en time… Da røyk den siste piffen i meg. Føler meg ubrukelig fra før av.

Har ikke hatt sex med kona mi på tre uker, og har heller ikke lyst i meg, ihvertfall ikke nå… Har vært hos lege for å sjekke meg via blodprøver, testosteron og alt, men alt er normalt sier han.

Føler jeg gjør alt feil. Har ingen å snakke med om dette, ikke sånn ordentlig… Men, jeg innser jo mer og mer nå at jeg er i en dyp depresjon… Med denne historien så er det kanskje ikke så rart.

Har mest lyst til å bare være aleine å grine. Prøve å finne mening med alt. Men, vet ikke om jeg klarer mer snart.

Det eneste som får meg til å holde ut nå er gutta mine, de er alt for meg, men jeg er tom, har ikke mer å gi snart… Hvorfor skal jeg gidde mer liksom.

Alt er jo bare tragisk og ræva uansett nå.

Skal sjekke opp Abilify, har ikke hørt om det.

Ja, jeg tenker mye om dagen, og har vel nå etter enda en dårlig natt med to timer søvn såvidt funnet ut at jeg må ta dette opp med henne før det tar helt av med selvfiksingen. Det sklir helt ut føler jeg.

Nedverdigende er bare forbokstaven i dette… Føler meg meningsløs. Jeg hadde hatt det bedre alene, uten dette å tenke på, men føler jo da at jeg svikter henne og sykdommen og barna. Vil bare at alle skal ha det bra. Ha det de trenger… Men jeg klarer det ikke…

Selvtilliten min er på minussiden, humøret er care, og drømmer for fremtiden er vekk. Ser ikke mening med denne måten å leve på mer.

Våkner opp hver dag med vondt i magen, null giv, apatisk tankegang og vil bare være ferdig med alt.

Skal jo ikke være sånn.

Takk for at du svarte, -godt å få tankene ut av hodet litt.

Hva er problemet med dette? Du har da ingenting med hvem din kones søster ligger med…

Når kona var den som kunne anbefale søsteren sin at han var bra i senga, om jeg leser det riktig, så er det aspekter ved det som absolutt påvirker trådstarter.

Riktig det. Og det har skjedd nylig.

Det sto ikke spesifikt i åpningsinnlegget hva slags anbefaling kona hadde kommet med. Da kan det tolkes på flere måter, med alt det innebærer (eller ikke).

Jeg ville ha snakket med fastlegen din. Å ordnet deg time hos noen å snakke med. Du trenger å lette tanker og beskymringer til noen som har peling. Det er vanskelig å holde alt sammen i sjakk når det føles ut som alt detter sammen under din kontroll. Du må tenke litt på degselv. Kanskje par terapi hadde funket også? De vet hvertfall om ressurser som kan hjelpe både deg og konen din. ME er ingenting og spøke med (heller ikke rusproblemer) men depresjonen din er også viktig i det hær!

Hun har vært heldig som har deg MEN det er langt fra riktig at du skal bli " ødelagt" selv av å støtte andre hele tiden! Hun har det ikke lett- det forstår jeg… men det har heller ikke du! Dere bør få hjelp begge to! Er også en del tenke på når det gjelder dette…For å bli bedre, så er man nødt til å ville det selv- hvor er hun der?? Ja, hun trenger hjelp, men du må innse at du kan ikke være den som " løser alt" for henne! Hun er syk, og det blir ikke bedre av at hun har begynt med stoffer i tillegg- snarere verre! Klart d føles bedre for hun akkurat da når hun er rusa, men hva etterpå??? Fører ingenting bra med seg…
En annen meget viktig ting er at dere har barn! De er midt oppi dette! Kan gjerne tro at dere kan skjule en del, men barn forstår mer enn vi tror! Tviler ikke på at du er en superbra pappa, men de fortjener også å beskyttes- helst før det blir for ille! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vurdert forholdet på nytt… Tøft, men så lenge det er sånn så er en av og til nødt til være litt " ego" og beskytte både seg selv og barna! Behøver kanskje ikke kutte all kontakt, men ikke la deg bruke lengre! Som sagt- dere trenger hjelp alle sammen! …bare litt til ettertanke… Var ikke for å gjøre det verre! Vil bare at det skal bli bedre for dere etterhvert🩷😊
…og det med samleie…- det påvirkes psykisk! Er neppe noe galt med deg! ( bare mye dritt rundt deg i det siste!!!)
Lykke til😊🩷

Det høres ut som om du virkelig er i en dårlig situasjon.

Med tanke på barna ville jeg revurdert forholdet. For å ta vare på andre må man først ta vare på seg selv. Slik det er nå har guttene deres 2 foreldre som begge sliter. Dette vil de jo merke.

Livet med ME er tøft,har selv en i nær familie med det. Men ME er ingen unnskyldning til å behandle andre med respektløshet og likegyldighet slik det virker som om din kone behandler deg.

Når du har ME må du rasjonere ut energien din, bruke den der det er viktigst. Jeg ville tro at barn og mann var viktigst. Ut ifra det du skriver virker det ikke som om det er slik hun tenker.

Dersom du går, får barna i hvert fall mulighet til å få en foreldre som har det bra. Det gir dem bedre mulighet til å ha det bra.