Jeg ønsker å be om helsehjelp fordi jeg har det svært vanskelig psykisk og opplever sterk depresjon.
Jeg kom til Norge som flyktning for noen år siden. Etter at jeg kom hit, startet jeg på videregående opplæring og fullførte de to første årene der. Deretter begynte jeg på masterstudium innen energi, mot olje og gass.
Hele utdanningsløpet har vært veldig krevende for meg, spesielt på grunn av språk, kultur og store omstillinger i livet. Likevel klarte jeg å fullføre studiene, og i 2024 tok jeg mastergrad.
Jeg var veldig motivert og hadde stor tro på framtiden mens jeg studerte. Jeg trodde at når jeg endelig var ferdig utdannet, skulle livet bli mer stabilt.
Men etter at jeg ble ferdig, har situasjonen blitt mye verre psykisk.
Siden jeg fullførte mastergraden i 2024, har jeg søkt på svært mange stillinger innen mitt fagfelt. Jeg har ikke fått ett eneste intervju. Dette har påvirket meg veldig sterkt.
Jeg har begynt å tvile på meg selv, på valgene jeg har tatt, og på hele veien jeg har valgt i livet. Jeg klandrer meg selv for at jeg tok denne utdanningen og for at jeg satset på denne retningen.
Jeg føler meg i dag helt verdiløs, uten likeverdig plass i samfunnet, og har mistet nesten all tro på framtiden og håp om et normalt liv.
Jeg opplever også stor skam knyttet til min situasjon. NAV tilbyr sosialhjelp, men for meg er det ekstremt vanskelig å ta imot dette fordi jeg vet at jeg kan jobbe hardt, og jeg føler at jeg har utdanning og kvalifikasjoner som burde gjort det mulig å klare meg selv. Dette skaper en sterk indre konflikt og mye skyldfølelse.
Jeg føler meg fastlåst, utmattet og mentalt tom. Jeg sover dårlig, har konstant tunge tanker og klarer ikke å se en positiv vei videre. Jeg har mistet motivasjon, glede og framtidstro.