Trenger å få ut litt tanker til noen:
Jeg har vært deprimert i flere år, og har følt meg mye ensom. Jeg har følt meg misforstått, urettferdig behandlet og irritabel. Dette har også gått ut over min oppførsel og mitt forhold til andre. Når jeg har vært på jobb og ellers i “profesjonelle sammenhenger” har jeg klart å holde masken ganske bra. Det har dessverre ført til at mange tanker og følelser har hopet seg opp. Dette har jeg enkelte venner som virkelig har fått høre de siste årene. Jeg har sendt utallige meldinger, ringt og spurt om råd og noen å snakke med. Og så har jeg ikke klart å ta imot rådene jeg har fått. I det siste har jeg tenkt veldig mye på at jeg er redd jeg har belastet dem alt for mye og at det kan ha gått negativt ut over dem. De har bare vært snille og prøvd å være til hjelp så godt som mulig. Når jeg blir redd for å være en belastning, eller andre ting jeg stresser over, googler jeg for å finne “svar” eller bevis som støtter mine antakelser. For eksempel kan jeg lese gjennom forum der folk skriver om hvordan det er å leve med sine deprimerte venner. En del folk skriver at deprimerte mennesker er slitsomme, negative og klagete, og at de selv blir nedtrykt av å være rundt dem. Det kan jeg jo forså, men likevel gjør det meg svært trist. Jeg pleide å være en positiv person som hadde energi til å gi til andre og løfte andre opp. Nå vet jeg ikke hvem jeg er lenger. Jeg har ikke klart å håndtere livet mitt slik jeg burde, jeg har ikke klart å ta ansvar for mitt eget liv. Jeg skal snart begynne hos en psykolog, men det har vært en lang periode hvor jeg ikke har hatt muligheten til å snakke med noen profesjonelle. Jeg er så redd for at vennene mine opplever meg som en belastning i deres liv.