Vel, jeg har en kjæreste vi har snart vært sammen i 3 år.
Jeg skal snart flytte hjemme fra.
Mamma har kjøpt en leilighet i en sånn omsorgsbolig til meg en bolig for folk med funksjonsvariasjoner.
Vel jeg har ikke så lyst til å bo der. Jeg vil bo hjemme som jeg gjør nå.
Med foreldrene mine sier jeg må bo der.
Vil egentlig ikke bo der. Vil heller bo et sted meg kjæresten min.
Har lyst å bo med han egentlig.
Men jeg må vel bo der foreldrene mine har kjøpt til meg da.
De sier jeg skal flytte inn dit i slutten av april. Og nå er det jo snart april.
Vel. Skal da tydeligvis flytte til Fornebu ved Fornebu senteret. Et sted som heter nansenløkka eller hva det heter der.
Hansen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle kjæresten min det.
Og vet ikke hvordan jeg kan si til foreldrene mine at jeg ikke vil bo der og at jeg heller vill finne et sted og bo med kjæresten min.
Jeg og kjæresten min har en funksjonsnedsettelse hvis dere lurer.
Kan svare mere konkret om jeg vet hvor gammel du er?
Jeg er 22 år. Og kjæresten min er 21. men han blir 22 i år. Han har bursdag i desember og jeg har i januar. Så vi er egentlig like gammel bare at han har bursdag i desember og jeg har i januar da.
Hei.
Det er forståelig at dette er vanskelig for deg når du ønsker noe annet.
Foreldrene dine ønsker nok bare å hjelpe deg men samtidig så er du jo myndig så det er jo du som bestemmer hvor du skal bo, men selvfølgelig vis du har noen helse utfordringer som gjør at du trenger litt ekstra oppfølgning så kan det bli vanskelig å flytte ut på egen hånd.
Vis det går så anbefaler jeg deg å ta en prat med foreldrene dine om hva du føler om situasjonen.
Kanskje dere sammen kan komme frem med en løsning? Og vis det ikke skulle gå så kan du jo alltids la kjæresten din få komme på besøk til deg når det passer for dere.
det er veldig lurt at du forteller det til kjæresten din at du skal flytte så vet han det.
Har du Discord du Vil snakke over?
Vis du vil så kan vi prate over der
Jeg har ikke det du skrev beklager.
Jeg og kjæresten min vil gjerne bo sammen.
Men foreldrene mine sier jeg må bo der på Fornebu siden dem har kjøpt til meg der.
Det gjorde de i 2023 på starten av 2023 og jeg og kjæresten min ble sammen i april 2023.
Tror foreldrene mine gjorde det i starten av 2023 eller når de gjorde det tror jeg da.
Har egentlig ikke noen helse utfordringer.
Eller når jeg var baby hadde jeg epelepsi da men har ikke det lenger.
Har fått det ikke nå lenger da.
Men tror siden jeg hadde det når jeg var liten tror det er derfor jeg har den funksjonsvariasjonen jeg har som er lettere psykisk utviklingshemmed.
Jeg skjønner.
Hvordan er det med kjæresten din da? Bor han hjemme enda?
Tror du at du hadde fått lov til å la kjæresten din få flytte inn hos deg? er det noe han kunne tenkt seg å gjøre? hvordan er helsetilstanden hans vis jeg kan spørre.
Jeg leser at du helst har lyst til å bo hjemme å det skjønner jeg veldig godt, men siden du er myndig så har foreldrene dine lov til å be deg flytte ut.
Det er ikke noe du får gjort med det dessverre men å få velge hvor du vil bo syns jeg er noe du selv burde få lov til å bestemme.
Det er litt rart at de presser deg til å bo i en omsorgsbolig alene når du sier at du har lyst til å bo med kjæresten din.
Det må da kunne være noe man kan gjøre sånn at dere kan bo sammen..
nå vet jeg ikke hvordan det fungerer i en omsorgsbolig men det skal jo være mulig å kunne få bo med kjæresten sin.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare jeg er overrasket over at du må bo alene der.
Har du ingen der du kan snakke med om dette? Kanskje de kan hjelpe deg.
Ett spørsmål, er du under vergemål eller annet av forelderene?
Ja. Kjæresten min bor hjemme fortsatt ja. Hvis du lurer på hva slags funksjonsvarriasjon han har så har han downssyndrom.
Hva mener du? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.
Enkelt sagt, at foreldrene/vergene dine lovlig eller praktisk sett kan ta valg på vegne av deg elelr mere korrekt sagt for deg. Oftest pga funksjonsheming ellerno annet som gjør at man selv ikke kan det.
Det vet jeg ikke faktisk.
Ganske sykt at du ikke vet det.. anbefaler at du finner ut av det og tar litt ansvar i livet ditt. Vet du det, så hadde du vist svaret på inlegget dit her. For om de ikke har det, kan de på ingen måte tvinge deg til å bo et sted. Da bestemmer du selv.
Vet du ikke om du har verge?
Jeg syns også det er rart at man ikke vet sånne ting som det der.
Jeg tror ikke jeg har det men er ikke helt sikker. Er ikke helt sikker på hva det er heller.
Oki. Men hvordan finner jeg ut av det da?
Jeg skjønner.
Det virker som du ikke helt har noen
erfaring med verge greier.
Jeg syns du skal spørre foreldrene dine om du har det å om de ikke svarer på det så syns jeg du skal ta kontakt med legen din for å spørre.
De vet som regel hva som står i systemet om deg