Hvordan fortelle at man vil bo hos en forelder

Jeg er en 17 år gammel jente med skilte foreldre, jeg har 50/50 fordeling men vil egentlig bo hos mamma mest. Jeg føler meg ikke hjemme hos pappa, det er liten leilighet der vi deler to rom på tre før fire personer. Hos mamma har jeg god plass og eget rom til å puste. Jeg er også lei av å leve livet mitt i en koffert. Jeg er livred for hvordan pappa ville reagert og hvor sint og lei seg han hadde blitt. Ville han aldri pratet med meg igjen eller ville han forstått. Pappa har alltid hele livet mitt hatt litt problemer både med sinne og andre ting, selv om han er mye bedre aner jeg ikke hvordan man forteller noe sånt til noen. Foreldrene mine prater absolutt ikke sammen og i starten av skilsmissen måtte vi flere ganger til barnevernskontoret.
Jeg vet heller ikke om mamma vil fordi hun annenhver uke lever drømmelivet sammen med stedfaren min der hun har alle vennene sine og jeg tror hun nyter ukene uten barn. Mamma og pappa bor også nærme så sjansen for å møtes på gata eller butikken er der. Jeg vil bare bo et sted som føles som hjemme.

Noen som har vært i liknene situasjon eller som har noen tips?