Fæle tanker/følelser

Beklager et litt langt innlegg men:
Velger å skrive dette her til dere, forhåpentligvis til å få litt tips på veien og gå luftet det ut. Jeg er gift, har barn, stebarn, stebarnebarn, har byttet jobb pga angst og trives i den nye jobben, veldig… Angsten har også forsvunnet, delvis, men henger litt i og jobbes stadig med…. Så ting skulle sett veldig bra ut og man skulle vært fornøyd nå, Men nå, har jeg fått litt andre mørke tanker, ikke selvmordstanker, men andre triste tanker: at jeg er ikke bra nok. I nye jobben føler jeg at jeg ikke er bra nok og passer inn i jobben jeg er så heldig og ha fått, etter å bli behandla dårlig i gammel jobb, er det noe som henger i dessverre :(

Stadig strekker ikke lønningene til lenger enn halvannen uke, og det bekymrer meg, det gnager innvendig og jeg prater med fruen om det som er veldig til hjelp på det området, det er en del av tankene.

I tillegg har jeg venner rundt meg, veldig gode venner, som jeg unner alt godt, men… her sliter jeg litt med en form for misunnelse, en misunnelse som begynner å bli skummel…

La oss ta for venn 1: denne personen jobber 50% og bor hjemme, ikke sammen med noen… mye fritid, får gått masse tur og stolpejakt. Noe jeg også har interesse i, men ikke får gjort siden jeg jobber fullt, har ting å ordne med hjemme osv osv… skriver også stadig til meg om dette, og hvis det ikke skrives om det så pleier jeg å spørre hvordan dagen har vært, for å vise interesse siden vi er veldig gode venner… men når jeg får svar: sitter jeg med en liten misunnelse på hva personen får gjort og ikke jeg…

Venn 2: i mange år har jeg kjempet for en ny jobb, og nå har jeg fått den. Venn 2 har fått ny jobb rett etter meg, men fikk det bare ved å snakke om det til noen. Altså på lett måte. I tillegg har pers2 blitt ivrig på å ta bilder, litt sånn som jeg gjør, litt samme sted osv osv, kjempefine bilder og får skryt for det. Også der sliter jeg litt med en misunnelse som ikke er bra…
Hva kan jeg gjøre for å komme unna disse fæle tankene og følelsene? Dette er venner jeg er glad i og ikke vil miste men… trist å ha det sånn :( er litt rådvill akkurat nå og lei meg for dette.

Hei.

Det kan hjelpe å finne andre ting å fokusere på, men også det å finne gode ting for deg selv. Hva plager deg mest? Er det noe du kan gjøre noe med? Så prøv å finn en løsning på det, eller finn noen som kan hjelpe deg med det.

Hvis du ikke kan gjøre noe med ting, er det beste om man greier å aksepterer de tingene. Noen ting kan man gjøre noe med, og andre ting ikke.

Men mitt inntrykk er at du trenger mer omsorg av deg selv og å gjøre gode ting for deg selv. Mitt inntrykk er at det er der problemet ligger. Selvmedfølelse kan være en veldig fin ting å praktisere, og kan gjøre så veldig godt for en selv.

Jeg tenker at alt dette handler om at du ikke har det slik du ønsker å ha det nå. Å være misunnelig på andre, trenger ikke å være noe galt. Det kan heller bare fortelle en at man ønsker seg det andre har, og så kan en spørre seg selv hvorfor og hva man eventuelt kan gjøre noe med det.

Det går også an å fortelle disse vennene dine at du har det litt vanskelig nå, og at du blir misunnelig på dem. Det er helt lov. Du skriver at det er gode venner av deg som du unner godt, og jeg regner med at de bare ønsker deg godt tilbake.

Hei og tusen takk for et veldig fint og godt svar tilbake :) det skal jeg ta med meg videre i tankegangen når det står på som verst i tankekjøret som er i hodet til tider.
Forøvrig hjalp det veldig å skrive ut her og å skrive om det og få det ut, så jeg må bare jobbe videre med meg selv og distansere meg litt fra det jeg er litt misunnelig på… har en jobb videre å jobbe med der… Men takk for at du svarte meg opp :)

Å skrive syns jeg selv også er veldig fint for å få ting ut og få ting mer på avstand. Når jeg mest har trengt å bare få skrevet ut, så har jeg selv skrevet mye til veilederne her. Det har iallfall for meg vært et fint sted bare å få ting uten å trenge å ta så mye hensyn :)