Er det noen med Dissosiativ lidelse med blandet personlighetsforrstyrelse

hei
jeg er en gutt på 22 år som sliter mye om dagen med dissosiasjon. jeg føler jeg ofte mister kontrollen over meg selv og å hvor mye tid som har gått. jeg blir helt kobla ut av verdenen
jeg forstår egentlig ikke om jeg eksisterer eller om menneskene rundt meg er faktiske mennesker
jeg forstår ikke hvordan jeg klarer å eksistere eller fungere og ja jeg er har psykolog og går jevnlig til DPS

Hei, jeg er virkelig lei for å høre at du sliter med disse utfordringene. Det er flott at du allerede søker hjelp hos en psykolog og DPS. Dissosiasjon kan være komplekst, men det er viktig å fortsette å dele disse følelsene med helsepersonell slik at de kan støtte deg gjennom prosessen. Heier på deg!

tusen takk! for fine ord og for forståelsen, har du vært borti dette før?

Ja jeg har erfaring med en venn av meg som har dissosiativ lidelse og personlighetsforstyrrelse og det varierer betydelig fra person til person. Noen kan oppleve perioder med depersonalisering eller amnesi, mens andre kan ha utfordringer knyttet til ustabil identitet og mellommenneskelige relasjoner. behandling og mestring varierer også. Å søke støtte fra helsepersonell, terapi og støttegrupper kan være avgjørende for å håndtere disse komplekse tilstandene. Tips da kan være:

  1. søk hjelp fra erfarene fagpersoner som har erfaring med komplekse psykiske tilstander.
  2. CBT og DBT behandling
  3. medisinering kan hjelpe å håndtere symptomer som depresjon, angst og impulsivitet. Men diskuter det med en lege.
  4. sunn ernæring og regelmessig fysisk aktivitet.
  5. øv på teknikker som kan hjelpe deg å holde kontakt med nåtiden, pusteøvelser eller fokus på sansene
  6. del dine erfaringer med familie og venner. Støtte fra mennesker rundt kan være avgjørende men da er det viktig at du forteller følelsene dine.
  7. hold en dagbok, skriv ned tanker og følelser for å øke bevisstheten om egne reaksjoner og triggere.
  8. vær tålmodig

altså jeg ble satt i EMDR behandling og merker bare at jeg er satt i en mer ustabilt tanke sett og vi har egentlig slitt med å finne behandling til meg

EMDR er en terapiform som ofte brukes for å behandle traumer. Når det gjelder dissosiative lidelser og personlighetsforstyrrelser, bør behandlingen tilpasses individuelt. Det er viktig å diskutere dine bekymringer og reaksjoner med en kvalifisert behandler, og sammen finne den mest hensiktsmessige tilnærmingen for din situasjon. Noen ganger kan ulike terapiformer kombineres for å gi mer helhetlig støtte. For eksempel EMDR med CBT eller EMDR med DBT samtidig.

Vettu hva, dette var ikke en dum ide. jeg tror jeg burde ta dette opp med behandler. jeg har ikke tenkt på dette før selvom jeg er forsatt veldig fersk i behandlingsområdet og vet derfor ikke så mye

Så godt å høre! Jeg håper du har en god og kvalifisert psykolog innen dette feltet som forstår seg på komplekse traumer og personlighetsforstyrrelser.

Her er noen råd som kan være til hjelp for dissosiative delen:

  1. Bli bevisst på symptomene: Lær å gjenkjenne tegnene på dissosiasjon, slik at du kan håndtere det mer effektivt når det oppstår.
  2. Pusteteknikker: Praktiser dype pusteøvelser for å roe nervesystemet. Fokuser på langsom og jevn pusting.
  3. Grunnleggende grounding-teknikker: Berør faste gjenstander, fokuser på teksturer, lyder eller lukter for å koble deg til øyeblikket.
  4. Selvsnakk: Bruk positive og beroligende utsagn for å minne deg selv på at du er trygg og i øyeblikket.
  5. Utvid sansene: Opplev bevisst sansene dine, som å lytte til musikk, smake på noe, eller føle teksturer, for å hjelpe deg med å føle deg mer tilstede.
  6. Oppsøk støtte: Kontakt noen som står deg nær, familiemedlem eller terapeut når du føler dissosiasjon, slik at de kan bistå deg.
  7. Lær coping-strategier: Utforsk terapeutiske teknikker som kan hjelpe deg å håndtere traumer og stressende situasjoner.
  8. Skap trygghet: Omgi deg med beroligende elementer eller ritualer som kan bidra til å skape en følelse av trygghet.
  9. Unngå selvmedisinering: Unngå å bruke alkohol eller rusmidler som en måte å håndtere dissosiasjon på

tusen takk. dette var veldige gode råd!