Er det moralsk forkastelig

å bare ønske seg kortete eventyr med forskjellige? Er det ødeleggende for ens sjel, bare noe man tror man ønsker?

Så lenge det gjøres på en ansvarlig måte er det helt uproblematisk. Det er heller de som mener noe annet som skal forsvare sitt syn.

Enig, men er interessert i å høre den generelle oppfatningen av sånt. Og så har jeg begynt å tenke mer helhetlig på moral. Det skal også være bra for en selv, det som er bra, og så tenker jeg at selv om drivet for noen av oss til å leve sånn er sterkt, så er det kanskje ikke det beste for sjela.

Moral kan man jo ha ovenfor seg selv, men i et liberalt samfunn er det ikke moral som avgjør rett og galt.

Jeg ser ikke etter den rettslige definisjonen på rett eller galt, men takk for innspillet

Det er den som gjelder i samfunnet vårt, så jeg anbefaler å følge den for å gjøre det enkelt for seg selv.

Jeg følger jo den. Jeg gjør som jeg vil jeg på dette feltet

Og så kan jeg jo prøve en annen formulering, er det moralsk forkastelig å bare ville noe “useriøst”?

Jeg tror en god del folk vil synes det er moralsk forkastelig, men jeg tror først og fremst det vil være ødeleggende for ens sjel å være besatt på at dette er alt som er viktig i livet og uten det så blir alt dårlig.

Hvorfor har du hengt deg så veldig opp i dette her?

Jeg er rimelig overbevist om at det er ødeleggende for ens sjel å være besatt på at dette er alt som er viktig i livet. Så det trenger jeg ikke å spørre noen om.

Ok. Det er bra.

Jeg tror ikke det nødvendigvis vil skape et godt liv for deg i alle fall.

Ikke jeg heller, men veien til et godt liv, virker for meg å gå tvers gjennom dette.

Tror veldig få forstår hva du mener med tvers igjennom.

Du gjør deg selv upopulær ved å fortsette med å skrive om dette som en annen skriver til deg i en annen tråd her. Det er det som skjer. Det er ingens feil om ting ikke går din vei.

Det er de som skjønner hva jeg prater om, eller i det minste setter pris på mine tanker om ting. Jeg er ikke her for å bli populær, og om en ikke kan snakke om reelle ting som plager ens sjel, så er alle disse fine ordene om å sette ord på ting ikke verdt en dritt.

Det er ingens feil, men hva er egentlig noens feil?

Ja så ønsker du deg det.
So what?

Ja, so what? Jeg er her av mine grunner, det er du som må finne ut hvorfor du kaster bort tiden din på mine problemstillinger.