Dine angstplager

Heisann,
Her var det mye å kjenne seg igjen i. Det er trist å se at så mange sliter med mye av det samme, samtidig var det litt terapeutisk å lese at så mange sliter med akkurat det samme som meg.

Min angst ble trigget av ekstraslag fra hjertet, og etter første episoden med panikkanfall på grunn av ubehag fra hjertet så har det holdt på. Symptomer er som:

• Plutselig rask puls
  • Følelsen av å ikke få nok luft / kvelning
  • Svimmel
  • Redsel for å besvime
  • Katastrofe-tanker : “nå skjer det noe som legene ikke fant ut av”
  • kald på føtter og henter
  • smerter i brystet og følelsen av at en tung stein ligger oppå.

Mine angstplager er:

Urolig følelse

Prikking i hele kroppen

Kalde hender og føtter

Veldig romling i magen, spesielt etter mat og på natten

Våkner tidlig og får ikke sove igjen, begynner å kaldsvette.

Svimmelhet

Muskelspenninger, spesielt i kjeve, nakke og skuldre.

Følelse av å ikke få nok luft, tørr hals.

Dette gjorde «godt» for meg å lese! Sliter med AKKURAT det samme.

Dere som sliter med pusten og spenninger i kroppen. Gjerne brystkassen og mellom skulderblad. Er dette noe som er så si hele tiden eller bare når man har angstanfall

Hele tiden

Hei. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Spesielt frykten for å besvime, gjerne ute blant folk. Har du hatt dette lenge?

Det jeg har slitt og sliter med, er nå tilbake til en dårlig periode igjen🫤

• Iskalde føtter og hender
  • Svetter i hendene
  • Hodepine som flytter seg rundt
  • Leamus i ansiktet
  • mister følelse i ansiktet
  • mister følelse i armer og bein
  • kjempe vindt i nakken og skuldre
  • Stikkende smerte i ribbeina (trodde hjertet)
  • Vindt i kjeven og tennene
  • Smerte under føtene
  • Hjertebanke
  • veldig mye ekstraslag på hjertet
  • Ekstremt svimmel, som jeg skal svime av hele tiden
  • Tåkesyn
  • Kvalm
  • Uro i brystet
  • Ekstremt redd
  • Merkelige lyder i øret
  • Fryser hele tiden
  • Klarer ikke å fokusere klart og husker ingen ting

Jeg har nå slitt med dette i litt over ett år siden jeg fikk mitt første angstanfall. Har hatt en fin periode, men dem siste ukene har hvert et helvete igjen😕
Flere som har fått sterke tilbakefall?

Jeg har også hatt sånne tilbakefall, inne i en skikkelig krevende periode med det nå. Er noe dritt

Her er det så mangle plager som har satt seg over mange mange år!! Har gått bort fra at det er angst nå, til at det må være noe mer fysisk!

-Leamus i legger og lår

• smerter i korsrygg, hofter nakke og skuldre.
    -smerter i tenner og kjeve
    -sopp på tunga
    -tåkesyn, ser små kruseduller i synet
    -magesmerter i øvre del av mage
    -konstant sliten og trøtt, kommer meg ikke på jobb lenger
    -blitt deprimert av hele opplegge, ingen hjelp å få!

Dette er jo ikke angst! Det kan vel ikke være mulig? Er så ekstremt mye som feiler denne kroppen nå at jeg har ikke ord, ingen tror meg, verken leger elr familie…

Dette kan absolutt være “bare angst”… jeg har veldig mange felles plager som deg, og vært til utredning for det meste uten funn. Legg merke til at dette er plager som forverres i dårlige angstperioder, og kan komme å gå i styrke.

Her har smertene vært kontante i mange år! Aldri en periode det er mindre smerte. Er det som skremmer meg.

Smertene kan bli varige hvis angsten er sterk over tid også. Har du drøftet dem med legen din? Psykisk og fysiske plager henger tett sammen.

Får håpe det blir bedre på sikt! Har du samme problemer? Hvordan er din historie?

Ja, jeg kjenner meg mye igjen i din historie. Mye magesmerter, floaters/tåkesyn, hodepine, anspenthet og vondter i kroppen, og perioder med feberfølelse, tørr munn, kvalme, dårlig matlyst og klump i halsen. Jeg er utredet fysisk, og fått påvist refluks. Dessverre får en del med mye stress denne sykdommen, men da kan smertene lindres med syrenøytraliserende medisiner. Test ut noe du får respetfritt på apoteket. Hjelper det ikke så finnes det andre på resept. Men hvis man har slike fysiske angstplager så er det ofte kroppens respons på angsten, og derfor blir det ikke bedre før du får jobbet med å roe stressnivået ditt. Jeg prøver pusteøvelser, mindfullness og aktiviteter som gir meg hvile og positivt fokus. Har du forsøkt noe slikt? V terapi har jeg prøvd kognitiv terapi, men synes ikke det fungerte så bra. Har startet metakognitiv terapi og synes det virker som en bedre metode så langt.

Anspenthet
Trykk i brystet
Kløe/ubehag i kroppen, spesielt armer og ben.
Stiv i nakke/skuldre
utmattelse
angst for å bli skikkelig dårlig

Kjenner meg igjen på stort sett alle disse plagene som er nevnt her . Men har en annen trigger som er en stor plage …før angsten kommet kjenner jeg lukter som kommer plutselig og angsten kommer umiddelbart . Det kan være lukt av gress …olje…røyk…reaksjonen er ganske kraftig Noen av dere som har det slik ?

Jeg slet med angst i form av panikkanfall i mange år, og gikk på beroligende (benzodiazepiner) sammenhengende (dog lav dose) i ca. 10 år for å kunne leve et normalt liv. I tillegg brukte jeg antidepressiva, og har fortsatt med det.

For 2-3 år siden forsvant panikkanfallene av seg selv (m.a.o. trengte jeg ikke beroligende lenger), og selv om jeg kanskje en gang i måneden føler antydning til litt panikkangst så er det kanskje 10% av det jeg opplevde før. Jeg liker å nevne dette siden det så ofte er “worst case” man leser om i forum. Men jeg ble faktisk kvitt det.

Når det er sagt så har jeg fortsatt sosial angst og liker å bekymre meg over alt, men det er til å leve med. Panikkanfallene var helt jævlige.

Mine panikkanfall kom tilfeldig (ikke tilknyttet en spesiell situasjon), og symptomene var hovedsakelig:

-Følelse av å nesten miste kontroll (selv om jeg aldri gjorde det)
-Svimmelhet
-Noen ganger litt uklart syn

Aldri pustebesvær eller veldig økt puls.

Håper alle som sliter med angst får det bedre med tiden.

Det du skriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Selv om jeg forsøker å være fysisk ute å gå turer og trene litt, så får jeg ikke has på tankekjøret. Det du beskriver er ekkelt og skremmende. Jeg har i tillegg det som kalles hjertebank og ekstraslag rask puls, selv om dette ikke er farlig så får jeg ikke til å stoppe tankene uanset hvor hardt jeg prøver. Du beskriver skjelvinger o.l helt enig i at det er grusomt, jepp blir irritert men det er vel fordi vi har det vondt der og da tenker jeg? Helseangst er det jeg å har, du er ikke alene. Du er tøff som står i det! Tror ikke det er en kur mot dette, eneste forslag er å gå tur som jeg gjør, det hjelper litt på helse og vellvære, jeg blir ikke heller kvitt disse angst tingene, lever med det så godt jeg kan. Jeg har slitt i mange år, vært hos psykologer å leger, ender med svaret: Du må lære å leve med det.

Heisann jeg begynte også å bli dårlig etter jeg fødte😢dette for 11 år siden, for hvert barn jeg har fått ble jeg dårligere. Har 3stk og er fortsatt syk. Jeg har fått diagnose fibromyalgi og generalisert angst lidelse (beskymring for barna) men det har med åra utviklet seg til helse angst og sosial angst også. Har blitt veldig ops på hva som trigger meg av hendelser og mat. Kaffe gjør meg mye verre så drikker nå bare koffeinfri kaffe og sukker er djevlen. Prøvde i 3 mnd carnivore dietten og ble myyyye bedre men gikk på en smell på sommeren og da ble det mye inntak av sukker og div🫣så nå er jeg mye verre igjen. Slitt mye med pmdd/pms plager og suicidale tanker så ville bare nevne det så kan du sjekke ut den dietten. Skal begynne på den igjen for jeg er skråsikker på at maten vi spiser gjør oss syke😮‍💨😢

Syntes det er så trist at så mange sliter😭💔symptomene mine er :
Mye hodepine (migrene lignende).
Søvnløshet (ikke sovet ei hel natt på 11 år).
Tankekjør (spesielt på natta).
Føler meg glovarm heeeele tiden(føler jeg brenner fra innsiden).
Knuter i ryggen( venstre ryggblad).
Vondt og anspent nakke( klarer ikke å snu på huet når det stivner).
Dårlig syn.
Maaaasse mage smerte.
Depresjon .
Katastrofe tanker (hver dag).
Trøtt og sliten, føler meg aldri uthvilt.
Tisser titusen ganger iløpet av dagen og natta.
Leddsmerter.
Hjertebank.
Sliter med å puste, halsen blir trang og jeg blir svimmel når jeg snakker om angsten.(Hos nav, legen osv).
Konsentrasjonsvansker , blir blank, husker ikke hva jeg skulle gjøre eller ord blir borte.
Er nok enda mere hvis jen tenker på det men gir meg nå😅you get the picture🤣

Har slitt med vondt i magen i mange år , fant nylig ut at jeg hadde stein i galleblæra, fjernet denne og ble mye bedre. Ellers så har carnivore dietten hjulpet masse når jeg holder meg unna sukker ,carbs, kaffe osv. det er ikke lett men verdt en prøve om det gir oss livet tilbake❤️😮‍💨sjekk det ut dere🥰på YouTube er det masse info, mange som har fått et nytt liv etter det.🥹👍🏻❤️