Er depresjon noe man må lære seg å leve med livet ut? Kommer man alltid til å måtte bære den? Eller i hvertfall i veldig mange år?
Det virker sånn..
Og hva er det egentlig som hjelper folk til å bli frisk?
Jeg har prøvd å gå turer i natur, trene, endre kosthold, tenke mer positive tanker, meditasjon og mindfullness.. men alt dette ble jo gjort «fordi det er lurt» for helsa.. jeg fikk det ikke bedre…
Misunner mennesker som kan si at de har en hobby/interesse eller drømmer/ønsker for livet. Hadde det vært lettere å kjempe hvis en hadde noe å kjempe/jobbe for? Noe å se frem til?
Det er ikke en eneste ting som vekker interesse og slik har det vært i alle år.
Vet nesten ikke hvordan det er å ikke ha det sånn.
Depresjoner forsvinner ikke av seg selv, og det er ofte noe man må leve med. Man kan gjøre noe med det om man virkelig vil, men det krever at man legger tid og energi inn i det å jobbe med det. Og selv om trening, endring av kosthold og sånne ting kan hjelpe, så må man fremdeles starte med å jobbe med årsaken til depresjonen. Og ofte innebærer det en eller annen form for samtale terapi, å ha noen å sparre med, men som også kan hjelpe deg til å bearbeide hvorfor man er deprimert. Og de beste til å hjelpe deg med det er en psykolog. Eventuelt et lavterskel tilbud, noe alle kommuner skal kunne tilby gratis for sine innbyggere.
Men det første steget må du ta selv, du må be om hjelp.
Og når det kommer til hobbyer og interesser, jeg tror de fleste har en eller annen hobby eller interesse de kan være opptatt av, men noen ganger så kan det ta tid å finne en slik interesse. Det kan være alt mulig rart, lage mat, kreative hobbyer, bygge LEGO, spille spill, enten det er brettspill eller dataspill, Egentlig alt mulig som man synes kan være gøy, eller man gjør for å få tiden til å gå. Noen hobbyer er sosiale, mens andre er mer ensomme. Selv er jeg mye ensom, og mine hobbyer går i å male miniatyr figurer, dataspill, 3D printing osv… Dette er ting jeg gjør for å ta bort tankene litt fra det å fokusere på at jeg er alene hele tiden.
Har man muligheten så kan det å ha et kjæledyr også være en fin ting som kan dempe mye negative tanker. Men jeg vet og at det er et stort ansvar, så det er ikke for alle. Selv hadde jeg en katt inntil nylig, men jeg var nødt til å avlive henne fordi hun var veldig syk. Men jeg tenker å skaffe en ny katt når tiden er inne for det, jeg savner å ha en 4 beint venn rundt meg.