Depresjon etter flere vonde opplevelser

Hei, jeg vet ikke om det er så mye innspill å gi til dette, men jeg tar gjerne imot gode tips til hvordan å komme seg videre og innsikt.
Jeg er en kvinne på 25 som har slitt av og på med tilbakevendende depresjonsperioder siden 16-års alderen. For 6 år siden fant jeg bestevennen og livspartneren min, og siden dette har han klart «å dra meg ut av mørket»
Han er virkelig den mest fantastiske personen som finnes og jeg er heldig som har han.

Det siste året har vi hatt flere samtaler om hvor «bra» jeg gjør det mentalt nå til dags. (Og det har gjort det! Til og med over en lenger periode) Mye av dette kommer av at vi har fått oss jobber som passer oss, og at vi generelt har det veldig godt og føler oss trygge i hverandres selskap.

Så skjer det mest forferdelige jeg har opplevd. Samboer våkner opp, og det er umulig å skjønne mumlingen hans. Motorikken er dårlig, og jeg mistenker med en gang hjerneslag. Han er i min alder, så først føler jeg meg dum for å tenke at det er det som skjer, men jeg ringer likevel 113 mens samboer ber meg slappe av, og at det absolutt ikke er det.

Det var det dessverre. Alt har gått veldig fint med han (Takk Gud) men opplevelsen var så stressende og vond frem til vi fikk svar (som tok noen døgn med testing på sykehus) at jeg gikk inn i en sjokkfase, hvor jeg rett og slett var redd for å være vekk fra han. Jeg gruet meg til å dra hjem etter besøksforbud som startet klokken 20:00 på sykehus (han var innlagt i 3 døgn) og gråt helt til jeg var på plass igjen neste dag ved sengekanten.

De har funnet årsak til slaget og han skal inn til operasjon på hjertet dette året (noe som er veldig positivt egentlig. Ettersom det var hjertet og dette skal fikses, er det lite sannsynlig at han får et nytt slag)
Men opplevelsen sitter så i kroppen at jeg gikk inn i en engstelig fase, hvor det var lite hjelp å få fra hverken sykehus eller fastlege om hjelp i etterkant som pårørende.