Hei
Jeg er ei dame på 66 år som har slitt med tilbakevendende depresjon gjennom liver, men forholdsvis klart meg greit. Har tatt utdanning som sosionom, vært gift og har to voksne barn og 3 barnebarn. For 1 år siden fikk jeg problemer med hjertet som nå skal vær fikset gjennom bypassoperasjon. Jeg har mer og mindre vært sykmeldt siden operasjon i november. Side da har jeg slitt med angst og depresjon. Har prøvd ulike antidepressive som dessverre ikke ser ut til å virke. For første gang har jeg vært innlagt. Først noen dage på akuttpost og så en uke på postforsendelser angst og depresjon. Etterhvert gikk det greit når jeg var innlagt og klarte igjen å lese bøker se tv og ha det noenlunde bra. Igår ble jeg utskrevet og alt det vonde er tilbake. Angsten er nesten ikke til å holde ut og jeg griner mye som jeg har gjort siden hjerteoperasjon 5 november.
Har dere noen ord som kan lindre litt?
Hei :-)
Noen ord som kan lindre litt ja. Det var litt av en utfordring, ikke minst siden vi alle er forskjellige og har forskjellig innhold i livets ryggsekk.
Det sies at når en får utfordringer med hjertet så forandrer det livet ditt. Og av egen erfaring så tror jeg det stemmer. Vet ikke, men tror det kan ha noe med det å gjøre at en blir mer bevisst på hvor forgjengelig livet er og hvor fort vi kan være borte?
Jeg for min del ble mer opptatt av nære ting her og nå etter hjerteinfarkt og det som fulgte etterpå. Når jeg har fått det litt mer på avstand så tenker jeg at det egentlig er en bra ting.
Du skriver at det vonde er tilbake så fort du ble skrevet ut. Og det er kanskje ikke så rart? Er noe trygt og godt ved å være på sykehus og vite at alt av ressurser finnes i nærheten og er parat til å hjelpe om noe skulle skje. Men vi kan jo ikke bli boende på sykehus - vi må leve - her og nå.
Trøsten får kanskje være at det gikk bra, og at du samtidig fikk en skikkelig sjekk sånn at hjertet ganske sikkert klarer seg bra. Så er det viktig å følge opp rådene du fikk som ganske sikkert gikk på å være fysisk aktiv og ikke sette deg til for deg selv. Og det er faktisk gode råd :-) (Jo da, ikke alltid like lett å følge - vet det)
Så handler det nok også mye om å okkupere hodet med positive ting. Gode opplevelser kan være alt fra å se en god film til å gå en tur i naturen. Glede seg over barn og barnebarn. Kanskje finne noen aktiviteter som gir deg godfølelse. Og det viktigste av alt: Du er her. Du lever. Her og nå.