Jeg er en mann som er ufør, men som har lyst på en liten deltidsjobb. Har vurdert aktivitør eller konditor, men har ingen arbeidserfaring fra de yrkene.
Sånn ellers har jeg interesse for fotografering, sang, skuespill, baking, reising og kunstmaling.
Noen som vet om det er lett å få deltidsjobb som konditor eller aktivitør, for en som er ufør? Kan det være en passende jobb for en med redusert helse?
Kjempebra at du føler for å jobbe litt. Tror faktisk mange uføre kunne tenke seg det, men dessverre så føler nok mange at det er vanskelig. Men den som ikke prøver finner heller ikke noe :-)
Vet ikke hvordan det er å få jobb som konditor. Der etterspørres nok fagbrev, men det går an å kontakte et konditori og høre.
Aktivitør krever vel også noe erfaring eller utdanning, men aktivitør-lignende jobber finnes det nok.
Så kommer det jo an på hvor mye du kan jobbe da, og hvordan helsesituasjonen stemmer med de jobbene du kunne tenke deg. (Kan det f.eks. være aktuelt å jobbe på SFO?)
Mitt råd vil vel være at du tar kontakt med NAV. De har god oversikt i arbeidsmarkedet, og de kan også mest om hvilke støtteordninger som kan være aktuelle for en arbeidsgiver som velger å gi en ufør en sjanse.
Lykke til!
Hei ja det er en fin plan, husk før du velger jobb så kommer det an på om du er 100% uføre eller 80% om hva du kan tjene i året før du blir trekt i trygden, i tilegg er det viktig å huske at ved uføretrygd går intektskalenderåret fra desember til desember og ikke fra jannuar til jannuar noe som er viktig å følge nøye med på hvis man akkurat skal begynne i jobb eller kan ha variert inntekt fra år til år for å slippe å få regning på 130000,- når året er slutt.
ang jobb er det mange jobber, jeg evt ikke med aktivitør men det er mulig å rigistrer seg inne i kommunen for å være støttekontakt, man kan være avlasting for foreldre som har barn med ekstra behov, hjelpe lærer på tilkalling, BPA.
i tillegg kan du snakke med de på nav å si at du ønsker å jobbe litt men du det er vanskelig å få seg jobb som uføre for arbeidsgivere risikerer å miste penger på deg om du plutselig blir verre om du blir sykemeldt og en kost arbeidsgiver risikerer å ikke få tjent inn igjen ved å ansette deg, så kan nav lage en ordning med at de står avsvarlig for sykepene utgifter og opplæringsutgifter, og det er jo en god start på å selge seg inn hos en bedrift, med at de ikke risikerer noen ting økonomisk ved å ansette deg. i noen tilfeller kan du utdanne deg mens du er ufør og i tilegg få hjelp til det via nav, men er verd å undersøke om det er noe du vil, jeg kan desverre ikke huske hva det heter lengre siden det er flere år siden jeg gjorde dette og jeg var arbeidsgiveren på det tidspunktet. jeg krysser fingrene for at du finner en jobb du liker og at alt kommer til å gå bra.