Det virker slik noen ganger, som at folk kan virke sure eller avvisende nettopp fordi dem liker deg litt ekstra på en måte. Kan dette være problemet til mange som stadig føler at dem får bekreftet sin fordårlighet?
Det kan godt tenkes, men det vet de bare selv.
Det er problemet i et nøtteskall, at vi ikke ser hva andre egentlig tenker om oss.
Ja, det er så godt kjent at vi kan velge å se på det som sikker kunnskap, og legge opp våre egne liv ut fra det. Noen velger da å gjøre gjetninger om andres motiver, mens andre velger å bare forholde seg til det personene sier og gjør. Hva som er mest hensiktsmessig avhenger bl.a. av kulturelle faktorer.
@Frikar-1 Jeg vet at du bare forholder deg til det folk sier og gjør. Nå er ikke folk nødvendigvis ærlige, eller har ikke nødvendigvis god kontakt med hvem de er, så det er jo ingen grunn til å stole på det folk sier og gjør heller. Så det blir som du sier avhengig av tid, sted og person hvordan man skal forholde seg til det. Jeg tror ikke løsningen ligger i å prøve å tolke hva folk rundt en tenker og føler da. Det er mer det å velge seg en måte å forholde seg til andre på uavhengig alt som måtte foregå på innsiden av alle vi treffer. Det er vel det du gjør med å bare forholde deg til det folk sier og gjør? Det er din foretrukne måte
Er dette en erfaring du har?
At folk som har vært avvisende og sure mot deg etterpå/ved en senere anledning har sagt til deg at de likte deg ekstra godt, og derfor var sure og avvisende mot deg?
I så fall kan det jo være sånn du skriver/spør om.
@Gollum Ikke helt slik. Det sitter nok langt inne å si noe sånt om det skulle være tilfelle. Det er bare noe jeg har tenkt på og som andre har sagt til meg, at det kan være sånn. Men du har altså ikke tenkt på at det kan være sånn siden du spør meg?
Tror dere at det er en god idé å simpelheten stoppe å bry seg om hva andre synes?
Høres ut som en god ide. Men litt, evt veldig, vanskelig i praksis.
Liker å tenke som Frikar-1 her. Forholde meg til det folk sier og gjør. Blir enklest.
På den annen side er det ikke nødvendig det folk sier eller gjør, slik jeg opplever det/ verden. For som de sier i “tankevirus” så er det “like mange måter å oppleve verden på som det er mennesker på kloden”. Og hvordan jeg opplever verden henger sammen med/avhenger av “hva jeg legger merke til, og hva jeg tenker om det etterpå”.
Virkeligheten eksisterer uavhengig av vår opplevelse av den uansett, og våre individuelle opplevelser kan være mer eller mindre i tråd med virkeligheten. Det sies at “for å være en god esoteriker må man også være en god eksoteriker”, jeg har i hvert fall hatt stort utbytte av den leveregelen.
Om det eksisterer en objektiv virkelighet helt uavhengig min opplevelse er informasjon jeg rett og slett ikke har tilgang til. Jeg kjenner kun min opplevelse av virkeligheten. Det er som at dere representerer to motsatte virkelighetssyn her. Et hvor det er like mange virkeligheter som det er levende vesener og ett hvor det er bare én virkelighet som ikke har noe med vår opplevelse å gjøre. Det som er sikkert er at vi har en egen unik opplevelse av livet og gjennom denne må vi stake ut en vei for oss selv.
Ja, det er like mange subjektive virkeligheter som det er levende vesener. Men vi befinner oss alle i den samme objektive virkeligheten. Så har ulike kulturer opp gjennom historien tatt utgangspunkt i én av disse to grunnposisjonene når de skulle lage forklaringsmodeller for eksistensielle erkjennelser. Men de er to sider av samme sak, ikke motsatser.
Det blir ganske mange virkeligheter til sammen. Jeg tror jeg må redusere antallet virkeligheter jeg bryr meg om med et par stykker. For det blir litt mye med alle.