Jeg har alltid hatt problemer med å gjøre daglige gjøremål. Som f.eks husarbeid, betale regninger, ta telefonen eller ringe til noen jeg ikke kjenner. Dvs nav, lege osv… Jeg har slitt psykisk i mange år, og har kommet meg ut av spiseforstyrrelser, selvskading, angst og depresjon på egenhånd. Jeg er stort sett fri fra alt det der, men jeg merker at jeg detter ut, når det kommer til hva som forventes av meg. Jeg sliter også med hyper selvstendighet. Det må jeg bare innse, selvom det er vanskelig det og. Jeg trenger definitivt hjelp på disse områdene, men det er en stor skam som gjør at jeg ikke tør. Jeg vil klare meg selv på alle områder, men for hver dag som går blir det vanskeligere å gjennomføre det jeg faktisk må her i livet. Jeg har en anelse om at jeg kanskje er på spekteret, og at dette kanskje er noe av grunnen til at jeg sliter så med dette… Jeg sliter også veldig med stole på folk, og har ingen nære jeg tør å snakke med om dette. Jeg er voksen, og burde klare ting selv, men sånn er det altså ikke… Første gang jeg deler dette under hele tatt.
Hei :)
Har du noen å snakke om dele tanker og følelser med?
Det høres ut som om du trenger hjelp og at det kan være vanskelig for deg å spørre om hjelp. Vi trenger alle hjelp iblant, uansett hvor “voksne” vi er. Det er ikke noe å skamme seg over. For noen av oss tar det lang tid å lære seg å stole på andre.
Jeg heier på deg!
Hei!
For det første, det er ingen skam i å ha det vanskelig. Det er bare sånn det er, og jeg vil fortelle deg at det er i orden. For akkurat deg, så er disse tingene vanskelige, for andre mennesker kan det være andre ting som ikke går helt som de vil.
Kanskje du kan prøve å tenke litt nytt om dette. Istedenfor å føle skam for de hverdagslige tingene du ikke får til, vær glad for de sakene du faktisk får til. Lag deg små mål, da er det lettere å få til noe. Istedenfor å skulle klare alt sammen og føle seg overveldet av alle tingene du “burde ha gjort”.
Selv vurderer jeg å skaffe meg en whiteboard og skrive små mål jeg vil gjøre i løpet av uka. Så er det ikke så farlig om jeg gjør det på mandag eller lørdag. :))
Og vet du hva, la den oppvasken eller klesvasken stå en dag ekstra. Eller om du ikke orker å henge opp klærne dine, kast de over et klesstativ og fiks mer på det senere når du har et minutts ekstra energi. Vask halve gulvet nå, halve gulvet neste uke. Etc. Hva enn som gjør at det funker for deg og din mentale helse! Det skader ikke egentlig noen om det er litt rotete, og du er sannsynligvis din største kritiker på at ting “ikke er gjort”.
Men de telefonene, den skjønner jeg alt for godt. Det synes jeg faktisk er noe av det vanskeligste som finnes. Jeg har utsatt å ringe til sykehuset nå en måneds tid, enda det sannsynligvis er gjort på et blunk… Så jeg føler med deg. Men en dag skal det gå!
Ellers stemmer jeg i med Valmuefrø. Det er kjempefint at du har greid så mye alene :) Men jeg tror du kan få til enda mer hvis du har litt støtte på siden. Så jeg ville prøvd å pratet med noen, for eksempel fastlege.
Og takk for at du deler. Håper du finner noen svar som kan hjelpe deg.
Krav og forventninger er to forskjellige ting. Livet mitt ble mye bedre da jeg tok inn over meg hva det faktisk betyr i praksis. Et krav er noe absolutt. En forventning er noe man kan velge å innfri eller ikke.
Men jeg lurer på hva du mener med hyperselvstendighet? Slik samfunnssystemet vårt er designet, er det ikke meningen vi skal håndtere alt selv. Det handler om hvordan det liberale demokratiet regulerer balansen mellom stat og individ, i tråd med et verdisystem basert på plikter og rettigheter, ikke sosiale normer og uskrevne regler - slik det kan være i andre verdensdeler. Skam er sosialt tillært, og hører dermed ikke hjemme i plikt- og rettighetstenkningen.
I et liberalt samfunn er det likevel ikke ulovlig f.eks. å ta på seg oppgaver man ikke er pliktig til, eller å la være å kreve sine rettigheter, men da gjør man det for eget ansvar og risiko.
“Stor skam…”
En hovedingrediens som personlig har gitt meg resultater over tid for å kunne slappe litt mer av har vært å ta forventninger til både meg selv og til andre langt mindre seriøst…
Ting er ofte ikke realistisk SÅ viktig som vi lett kan spinne oss opp til å FØLE på. Ofte kommer denne falske viktigheten bare av for mange tanker som bygger seg opp og overlapper hverandre slik at alt blir bare galt…
Sliter man med aksept, observering og behandling av sine tanker samtidig, blir det fort mørk tankesirup. Det kan hjelpe i starten å avlede med andre mindre stressende ting når man gjenkjenner urasjonelle og ukonstruktive tanker. Hjernen har kun evne til å ha 1 hovedfokus om gangen, og det har jeg etter lært av erfaring at man kan tilegne seg å styre litt.
Men, ved å ta ting litt mindre seriøst, slapper man naturlig mer av. Mindre forventninger, ta ting som de kommer. Og ikke glem å lytte til og respektere dine egne behov.
Jeg håper virkelig du kan greie å legge skammen på en hylle hvor den hører hjemme, og strekke hånden ut etter litt hjelp. 💕
Jeg la merke til at du skrev at du har hatt spiseforstyrrelse og mistenker selv at du kan være på spekteret. Det er en del forskninger som viser markant sammenheng mellom å være på spekteret og spiseforstyrrelse. Kanskje du kan vurdere å få en utredning, og dermed få hjelp til å ev. forstå deg selv bedre?
Denne er viktig! Jeg har alltid følt jeg må innfri alles forventninger, noe jeg verken må, bør eller kan for den saks skyld. Jobber nå aktivt med å skille mellom hvilke forventninger jeg ønsker å innfri og hvilke jeg vil gi blaffen i. Er en god følelse å si nei til noe eller noen, av hensyn til seg selv.
Har du snakket med fastlegen din om å bli henvist til en spesialist på autisme? Det er ikke så mange av de (og selvfølgelig lang ventetid), men de finnes. Etter at jeg fikk min diagnose har jeg fått mye bedre selvbilde og aksepterer at jeg er annerledes og at jeg ikke kan forvente å fungere like bra på alle områder.
Det med å miste eller ha redusert evne til å gjøre daglige gjøremål kan være et tegn på utbrenthet? Ingen ting å skamme seg over i allefall. Det er bare kroppen din som sier fra at den trenger hvile.