Har noen tatt CT av kransårer og hjerte? Jeg er livredd for disse betablokkere msn tar i forkant. Og jeg nekter å ta den betablokker på kvelden før, da jeg føler meg utrygg av å ta det hjemme. Jeg tror lissom at når jeg tar betablokk vil hjerte stoppe. Anyone med erfaring her?
Har tatt CT av kransårer og hjerte for 6 mnd siden.
Du går ikke på noe medisiner mot høyt blodtrykk eller kolestrol fra før?
Jeg har gått på betablokkere i mange år, pga for høyt blodtrykk - de klarte ikke å ta skikkelig CT på meg da pulsen min var for høy så det ble bare forstyrrelser. Det endte med at jeg måtte til Rikshospitalet hvor de tok PCI undersøkelse. Altså kjører en slange med kamera fra håndleddet og opp i hjertet.
Kan du ikke høre med lege om du kan ta betablokker på morgenen og få CT undersøkelsen litt lenger ut på dagen da? Så slipper du å ta på kvelden og være redd.
Takk for svar ❤️ Ingen medisiner mot høyt blodtrykk eller kolesterol her. Har helt normalt blodtrykk og kolesterolet er fint. Jeg kommer uansett ikke til å ta betablokk hjemme alene. Jeg har oppmøte kl 10. Jeg skal visst ta betablokker den morgenen også. Jeg skal også få kontrastvæske, og sist jeg fikk det reagerte jeg med kraftig kløe i øret. Pga det skal jeg ta predniselon og zyrtec i forkant. Jeg er livredd for denne undersøkelsen, pga at i forkant med betablokkere og kontrast. Tenk om jeg får allergisk sjokk? Så mye styr for den undersøkelsen! Har også fått beskjed om at jeg må sette av 4 timer den dagen for opphold på sykehuset.
Ok, det var voldsomt mye styr for en CT.. Det pleier å være en ganske enkel sak, selv for undersøkelse av hjertet.. Hva leter de etter egentlig?
Veldig mye styr ja! Regner med du fikk kontrastvæske ved din CT?
De leter ikke etter noe egentlig, er mer for å få bekreftelse på at ikke det er noe. Alle andre undersøkelser hos meg har vært fine. Ekg i flere døgn, belastningstest, ultralyd, etc.
Ja fikk kontrastvæske, bortsett fra at man da føler meg tisser på seg så var hele undersøkelsen uproblematisk, selv for meg med helseangst :-)
Hvor lenge (antall timer) var du på sykehuset totalt?
maks 2 timer