Jeg ønsker å lese meg opp på psykologi. Jeg kjenner at kunnskap gir meg styrke. Det å kunne forstå hvorfor vondt er vondt har hjulpet meg en hel masse.
Jeg har lest ; klok på følelser.
Anbefaler alle å lese denne. Den er utrolig godt skrevet…
Noen andre anbefalinger?
Jeg styrer generelt litt unna selvhjelpsbøker, det er så mange, men om den er basert på troverdig psykologi vitenskap, så kan jeg gi den en sjanse.
Jeg har selv fått mye ut av bøkene/manualene til Modum bad om traumer, Mindfulness og medfølelse, Traumerelatert dissosiasjon og Tilbake til nåtid. Den siste er en slags oppsummering av de to andre bøkene, og er mye mindre og mer komprimert. Jeg likte selv godt alle forklaringene de kommer med i de to første bøkene.
Disse handler jo spesielt om traumer og dissosiasjon, slik at det er kanskje ikke alt man selv kjenner seg igjen i, men jeg tror at det er så mye i dem som er allmenngyldig, og som alle kunne hatt nytte av, for det handler egentlig om hvordan man kan gjøre håndtere ting man opplever i livet, forstå reaksjoner eller sperringer man kan ha, og det å lære teknikker som vil hjelpe en, eller finne gode rutiner for en selv.
Jeg tror at disse kan gi alle en bedre forståelse for seg selv, men også for andre som sliter med ting, eller har opplevd vonde ting.
Jeg tror at det å ha det vondt over lang tid, kan være traumatiserende i seg selv, man blir jo på vakt for det å ha det vondt, og kan bli redd for alle slike følelser, og det hjelper disse bøkene en med, pluss det å bli bevisst negative tankemønstre, og hvordan komme ut av det, og å greie å behandle en selv mer med vennlighet, forståelse og omsorg i møte med utfordringer og ting som er vondt, men også hvordan man kan få gode ting til å ta mer og mer plass i livet ens igjen.
En annen liten bok jeg vil anbefale, er Når traumer setter seg i kroppen. Det er en fin liten bok, med mange små øvelser man kan gjøre for å få mer kontakt med kroppen.
hei. Takk for anbefalingene! Jeg tenker jeg begynner med den lille boken du anbefaler. Jeg har i grunn ikke lest mye om traumer, men jeg tror du har rett; det kan være relevant for forståelsen av flere negative psykologiske mønstre.