Hva skal jeg gjøre med forholdet? Vi har vært sammen i godt over 10 år, har barn sammen. Han ble syk for over 5 år siden. Å psyken hans er veldig dårlig nå, ptsd, depresjon, selvmordstanker og mye selvhat. Han har forandret seg som person, jeg har forandret meg som person. Vi har egentlig ingen felles interesser. Barna er mye med venner, så synes forskjellen merkes en del nå. Pga depresjonen så kan ting jeg sier virke negativt for han, når jeg mener det positivt. Av og til angrer jeg på at jeg har sagt noe, ikke fordi det var stygt, men fordi jeg kan få noe stygt tilbake, slik at jeg tenker masse og blir såret. Så føler jeg har blitt litt innelukket med han. Jeg har en fortid med mobbing og slikt, så er nok ekstra sår for enkelte ting. Så jeg føler jeg går på eggeskall hjemme. Jeg har prøvd i flere år å ikke gjøre han dårligere psykisk, for han er nok dårlig. Så prøver å ikke gjøre ting med han som er alt for kjedelig, jeg kan f.eks prøve å bli raskt ferdig med noe husarbeid han hjelper meg med.
Jeg har mine tanker om det er best for min kropp å splitte lag. For kjenner det tærer på min egen psyke. Men jeg vet at han ikke vil det skal bli slutt. I værtfall ikke før barna er voksne. Å han har sagt at hvis jeg forlater han, så er det værtfall ikke vits å leve. Jeg vil tro det er depresjon som prater og ikke det å ha makt over meg. Han skjønner ikke hvorfor jeg tenker tanken på å forlate han, men det gjør de jeg har pratet med (profesjonelle og familie). Jeg har hjulpet han mye under sykdom, men føler meg “slem” om jeg forlater han. Å får dårlig samvittighet på tanken av å splitte familien. Å tror han får et sinne mot meg om jeg forlater han, virket sånn en periode jeg luftet tanken. Når jeg ligger i armkroken hans kan jeg føle meg trist, for ene delen av meg kjenner at kanskje det nærmer seg slutten for forholdet vårt, å den andre delen av meg føler "tro om han har det ok med meg i armkroken " for etter mine tanker om å forlate, så har han sagt at det føles litt feil å ha meg i armkroken. Noe jeg absolutt skjønner. Men han kan fortelle meg “det er godt at du ligger her”. Kjenner jeg har mistet litt trygghet, sikkert fordi jeg har vært redd i flere år for at han skal ta selvmord. Å hva er depresjon og hva er han. Ene delen av meg tenker “men jeg har det jo ikke fælt, er jo bare å prøve å endre tankene mine”, men samtidig så har jeg prøvd det i flere år. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen råd eller tanker?