Skriver dette for å få utløp for følelser knyttet til min samboer, men følelsene er så selvsentrerte (føler jeg) at det er urettferdig/ufortjent for henne å måtte høre dem
Min samboer og jeg har vært sammen i 11 år nå, og har to flotte barn sammen, men forholdet har hele tiden vært preget av krangling. Vi møttes på nett og ble sammen veldig fort.
Vi fant trygghet i hverandre men forholdet vårt har ikke hatt de beste forutsetninger. Hun har vært i et voldelig forhold tidligere og er traumatisert av dette og går på antidepressiva. I tillegg endte hun opp med økonomiske utfordringer som følge av dette forholdet.
Jeg har hatt en barndom full av vonde opplevelser; min avdøde far var alkoholiker med barndomstraumer, min mor har egne traumer og mangler empati, mine to eldre stesøsken aksepterte meg ikke, og jeg ble selv mobbet på skolen hele barndommen.
Da vi ble sammen var vi kanskje ganske usikre på hverandres bagasje, men vi forstod hvor viktige vi var for hverandre.
Følelsene knyttet til henne jeg trenger å få utløp for er en følelse av å ha blitt lurt og sveket. Samtidig føler jeg at jeg ikke har forstått omfanget av mine barndomstraumer, og at hun også har grunn til å være bitter på meg. Jeg tror vi to ikke har klart å håndtere hverandres følelser godt nok.
Jeg har tidligere gått til psykolog, både før og etter vi ble sammen. Jeg har også brukt journalskriving for å bearbeide angst og følelser. Formuleringene i journalen har vært stikkordformet, og dermed lett å tolke feil. En dag min samboer endte opp med å titte i journalen reagerte hun med avsky og skamming fordi jeg hadde skrevet to stikkord som kunne tolkes som at jeg ikke fant glede i å ha barn, hvilket var helt feil mening. Dette har gjort at jeg har trukket meg mer tilbake og sluttet litt med journalskriving. Dette var dumt, kan man si.
Jeg skal samle mot til å fortelle min samboer om at jeg må få vite at hun er ok med at jeg jobber med egne følelser, for å unngå nye tilfeller med avsky og skamming knyttet til mine vanskelige følelser. Hun har også sagt at jeg MÅ snakke med noen om følelsene mine, men også at hun ikke gidder å høre mer om dem. Jeg bærer på stor skam og ødelagt selvbilde fra mange år tilbake (kanskje mest fordi jeg er en følsom fyr som er redd for å ikke bli sett på som macho og lite mann)
I løpet av dette innlegget kjenner jeg bitterheten slippe litt taket, og at det vi har sammen (ikke bare barna) er verdt så mye at jeg vil jobbe for å bedre på ting.