De sier at det hjelper om man aktiverer hjernen - holde på med noe hjernetrim, hvis man får sanger på hjernen. Jeg har selv kunne ha sanger på hjernen, og alle har slitt med det fra tid til annen, men jeg har ikke hørt om det før om noen som har det hele tida. Jeg har da hatt det konstant en hel ettermiddag og kveld en gang, det var det mest ekstreme.
For meg hjelper da å unngå å høre sanger som jeg vet jeg vil få på hjernen. Og å høre på musikk som er stimulerende for meg.
Har du snakket med noen profesjonelle om det?
Jeg skjønner at det er veldig irriterende og slitsomt.
Noe som også kan hjelpe, tenker jeg, er det å øve på å skifte fokus - mindfulness kan hjelpe der. Det kan generelt hjelpe med å holde fokus og ikke la det ødelegge for det, selv om sangen dukker opp i hodet. Når jeg tenker over det, er det lenge siden jeg selv har slitt med å få sanger på hjernen, og det kan være fordi jeg har øvd meg på eller gjort de tingene, eller fordi stressnivået har sunket i kroppen min? Disse tingene hjelper meg da generelt sett med å ikke ha “manier” eller få ting på hjernen, eller bli sittende fast i ting, og oppmerksomheten min har blitt mer fleksibel, føler ut, sånn at jeg kan skifte fokus tilbake til det jeg egentlig vil holde på med eller det som er nyttig for meg, mye mer enn jeg greide tidligere.
En av øvelsene jeg har drevet med, er det å prøve å fokusere på noe, f.eks. et levende lys, og så registrere hvis tankene tar meg bort fra det. Og så at jeg da skal registrere tanken, men så vennlig lede fokuset tilbake til lyset.
Jeg håper dette kan være litt til nytte for deg. Det krever da øvelse i det å holde fokus, og øve seg på å flytte oppmerksomheten, men jeg er selv veldig glad for at jeg har lært det, for det hjelper meg kjempe mye. Det er selvsagt ikke alltid jeg greier det, men jeg tror også at jeg nå bruker denne teknikken mye uten å egentlig tenke over det.
Beklager at jeg ikke har noe helt konkrete råd å komme med.