Barn som sliter

Hei,
Barnet mitt begynner i fjerde klasse til høsten. Jeg husker det tok ca to uker etter første skoledag i 1. klasse at det glade og trygge barnet mitt begynte å trekke seg tilbake i skallet sitt. Og der har hen vært siden. Mange lærerbytter og omorganiseringer av klasser førte til utrygghet. Større klasser førte til mye støy. Lærere uten erfaring førte til at elever som var egnet til det, tok stor plass med bråk, uro og konflikter. Hen var syk en periode på fire måneder og krevde spesiell oppfølging i perioden. Ansatte evnet ikke gi beskjed til hverandre, og hen ble sjeldent lyttet til av voksne dersom hen meldte fra om de spesielle avtalene vi hadde med skolen. Dette førte til redsel for å dra på skolen, for de voksne hørte ikke på hen. Hen opplevde mye angst og stress på skolen. Fraværet økte.

Vi ga opp skolen og flyttet til en mindre skole i tredje klasse. Mye ble bedre, og skolen er gode på oppfølging. Lærerne har fokus og opplever god dialog. Men hens følelse av å være annerledes, utenfor, redd er fortsatt der. Så fraværet er fortsatt like høyt.

Vi har snakket mye med hen. Vi forstår at hen har blitt mobbet pga vekta, og at hen synes det er mye støy. Samtidig er hen godt likt og har mange venner som både savner hen når hen ikke er på skolen. Hen er også aktiv på kunstneriske aktiviteter.

Utfordringene har utrolig nok bedret seg etter at jeg og min eks har gått fra hverandre midt i dette. Jeg har mer tid til barnene nå, og har fått en fleksibel arbeidssituasjon.

Men det bekymrer meg at hen fortsatt er passiv. Hen trekker seg unna aktiviteter når hen ikke er en av de flinke. Formen hens er dårligere rent fysisk. Hen opplever utestengelse ukentlig, selv om det ikke alltid faktisk er tilfellet. Hen er svært sensitiv for lyder, stemninger og får til tider sinneutbrudd/raserianfall hjemme. Anfallene kan vare lenge.

Min eks og jeg har felles prosjekter relatert til søvn, skjermtid og aktiviteter. Jeg forsøker å gi rom til alle følelser hjemme, forsoning ved konflikter og samtidig forventninger.

Noen som har erfaringer? Tips til hvordan gjøre sommeren bra for hen? Noe vi kan gjøre for å bygge opp mestring og selvtillit? Hvordan gjøre at høsten blir bra for hen på skolen?