Baksnakket på skolen

Jeg fant ut litt siden av en venn at det er en gruppe på skolen som baksnakker meg og min gruppe. I mat fri sitter vi å spiller Uno og snakker. Vi kan bli litt høylytte, og skjønner det selv at det kan være litt forstyrrende, men er det ikke lov til å ha det fint i friminuttene?
Etter jeg fant ut at det er en gruppe, en ganske stor gruppe, ca. halve trinnet mitt, som baksnakker oss og kaller oss ting som dynamisk (Aner ikke hvorfor) og har til og med sakt til de av guttene som henger med oss jenter at de burde stoppe å være med oss.
Jeg skjønner ikke hvorfor de baksnakker oss, og har heller ikke hørt dem gjøre det, bare sett stygge blikk fra dem, og hørte fra en venn som sa at de driver å bak snakker.
Jeg føler selv at jeg ikke kan være meg når jeg er i klasserommet eller gangene, eller at jeg kan være så mye med vennene mine.

Men hva kan jeg gjøre?

Det går an å ikke bry seg om dem, og ikke la det stoppe deg fra å være med vennene dine. Dere har som de sier, ikke gjort noe galt, og det er ganske så teit av dem å baksnakke dere. Det kan være mange grunner for at folk driver med baksnakking, kanskje for å hevde seg selv, eller for at de er misunnelige.

Har du snakket med noen om det? Med vennene dine eller noen voksne? Det trenger ikke å være så alvorlig at de baksnakker. Og det å kalle dere dynamisk høres ikke negativt ut i mine ører. Men det som er alvorlig, hvis dette hindrer deg i å være deg selv og i å være med vennene dine. Det er ikke bra. Føler du at du har gjort noe galt, at det må være derfor de baksnakker, eller er det en annen grunn for at du ikke føler du kan være deg selv eller med vennene dine nå?

Det er dem som gjør noe galt eller noe som ikke er så bra, hvis de baksnakker. Det går også an å konfrontere dem med det.

Ting som foregår i det skjulte (slik som baksnakking) bør trekkes fram i lyset. Kanskje du kan be læreren om et klassemøte? Alle kan for eksempel melde inn saker i forkant som de ønsker å diskutere i klassen, og dette kan være en av sakene. Du kan også be læreren din om å ta det opp anonymt med klassen.