Hei. En kompis av meg har for ikke lenge siden mistet en veldig viktig person i livet sitt. Som døde ganske raskt av sykdom. Jeg vet at han allerede sliter med både depresjon og PTSD og at han tideligere har vært veldig suicidal å prøvd å ta livet sitt flere ganger. Jeg vet også at han har selvskadet. greia er at han er utrolig flink på å hjemme ting, følelsene sine åssen han har det osv. Akkurat nå tror jeg han holder på med selvoppholdelse av noe slag, han drikker seg full, blir høy osv.
Jeg er utrolig redd for at han skal ta livet sitt eller skade seg. Jeg kjente han ikke på sitt sykeste å vet ikke åssen han oppførte seg tideligere.
Han tar medisiner for depresjonen sin men man vet aldri om han faktisk har husket å ta dem eller om de hjelper.
Har noen tips? jeg er redd for å ta det opp til han for da kan det hende han blir påminnet mer det eller en eller annen dårlig reaksjon og vil mest sannsynlig ikke si det vis han faktisk sliter siden han er så flink på å holde ting hemmelig.
Har noen tips?
Dette er ikke ditt ansvar. Ring fastlegen hans hvis du er bekymret, evt. legevakten.
Hei.
Det er mange kampanjer om at det ikke er farlig å snakke om selvmord, men at det heller redder liv, slik at jeg tenker at du kan si det til han, at du lurer på hvordan han har det nå pga. det som har skjedd. Og du kan si at du skjønner det om han har det vondt og vanskelig nå. Det er lov å si at du er bekymret for at han skal ønske å ta livet av seg nå, men jeg tenker at det kanskje er viktigere å fokusere på det å vise omsorg og medfølelse med han, hvis du klarer det. Å få lov til å dele det vonde man kjenner på med noen, kan være en utrolig lettelse.
Dette som har skjedd, at han har mistet en viktig person i livet sitt, er jo ganske konkret og noe du vet, slik at jeg tenker at det kan være lettere å snakke om enn når man ikke vet hvorfor man har det vondt. Du kan spørre hvordan han opplever det nå, eller hvordan det er for han nå. Og hva som ville være godt for han at du gjorde for han.
Det er jo opp til deg hva du greier.
Rådebank kan gi noen tips, kanskje?
Jeg er klar over att dette ikke er mitt ansvar, men jeg bryr meg fortsatt å det kan jeg ikke gjøre noe med.
Jeg syns det bare er fint at du bryr seg om vennen din. Det er jo bra at man bryr seg om vennene sine, og at det er bra folk bryr seg om hverandre.
Bare hyggelig :)
Hvis du virkelig bryr deg, så sender du den bekymringsmeldingen. Eller så løser du problemet selv, det er alltid et alternativ (hvis man vet hvordan).