jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har lenge planlagt en dato jeg kan ta overdose, har allerede kjøpt inn alle pillene og alt er liksom klart. Men greia er at jeg ikke ønsker å dø, jeg vil bare at noen skal SE hvor vondt jeg har det. Vurderer å ringe en hjelpetelefon rett før jeg har planlagt å gjøre det, bare for å snakke med noen, men vet noen hva som skjer om jeg forteller dette? er det sånn at dem kan ringe ambulanse eller politi osv?
Så forferdelig at du har det så vondt. Kanskje du kan fortelle om dette til fastlegen din og si at du trenger hjelp? Jeg vet ikke helt hva som skjer om du forteller det på hjelpetelefon, men håper virkelig du kan snakke om det med noen. ❤️
Jeg tenker at det er mye bedre om du ringer en hjelpetelefon nå med en gang, altså før du har tenkt å gjøre det. Vil du ikke ha hjelp, ettersom du virker som du er redd de skal ringe ambulanse eller politi?
Saken er at alle i Norge har en avvergelsesplikt i forhold til alvorlig vold, det gjelder også selvmord, slik at vi har alle en plikt til å hindre det hvis noen prøver å ta livet sitt.
Ettersom du skriver at du ikke ønsker å dø, så ønsker du vel også hjelp, skulle jeg tro? Og ville det ikke være bedre å ringe noen og få snakket med noen nå, heller enn å prøve å ta livet ditt, for det blir mye mindre styr av det, tenker nå jeg.
Jeg har ei venninne som flere ganger har prøvd å ta livet sitt, og hun sa at hun ikke skjønte da hvilken stor risiko hun tok med kroppen sin, og hvor heldig hun var, ikke bare fordi hun overlevde, men også for at hun unngikk å få varige skader av det, noe som hun innså etterpå at lett kunne ha skjedd.
Hva er det som gjør deg så vondt at du tenker på dette? Har du lyst til å fortelle noe her om det, eller ringe til en hjelpetelefon og fortelle?
tusen takk. jeg kan prøve å fortelle fastlegen, men jeg er bare så redd for hva hun kommer til å gjøre med den informasjonen, jeg vil ikke bekymre foreldrene mine
tusen takk for at du svarte:) jo jeg ønsker hjelp, men jeg vil bare ikke bekymre foreldrene mine. jeg er bare så sliten av å leve, hver dag blir det bare vanskeligere og vanskeligere å holde ut. jeg liker ingenting ved meg selv og føler ikke jeg passer inn noe sted. Det er som om jeg ikke har noen mening med å være her. Jeg er bare så trist og sliten hele tiden. Trenger bare en pause fra alt sammen inni hodet mitt, hvis det gir mening?
Ja, det tenker jeg er veldig lurt. Og et tips hvis det er vanskelig å snakke om, er at du kan skrive det ned på et ark som du kan gi til legen. Jeg skjønner veldig godt at du er redd for hva som kan skje, men jeg tenker at legen bare ønsker å hjelpe deg og at det finnes hjelp å få. Det kan virke veldig skummelt, men jeg tror du vil oppdage at det er mange som ønsker å hjelpe deg.
Jeg er også helt sikker på at foreldrene dine er veldig glade i deg og gjerne vil hjelpe deg. Jeg tror de mye heller vil at du skal fortelle noen hvor vondt du har det, enn at du går med det inni deg. Hvis du først forteller noen om det, så tror jeg det kan gjøre en stor forskjell, for det er fryktelig vondt å bære på det helt alene. Ønsker deg alt godt. ❤️
Det er veldig trist å høre at du føler deg slik, og jeg skjønner godt at du føler deg sliten når du bare driver og skal holde ut å føle deg slik. Du trenger ikke å føle deg slik, dette er noe du klart kan og bør få hjelp med.
Jeg skjønner godt at du trenger en pause fra alt sammen i hodet, og det å snakke med noen kan gjøre at du får sluppet ut en del av det, og at det blir roligere etterpå, og du kan få en pause. Det er iallfall min erfaring.
Foreldene dine trenger ikke å vite noe om du ringer til en hjelpelinje. Når du er 16 år (hvis du er det?) så kan du kontakte lege osv. uten at foreldrene dine trenger å vite det. Du er når du er 16 år helserettslig myndig. Dvs. at du har stort sett de samme rettigheten som hvis du var 18 år (bortsett fra noe med kreftbehandling, men det gjelder jo ikke deg).
Har du prøvd å snakke med noen om dette?
Forresten har foreldrene dine et ansvar for deg, de har omsorg for deg, og det betyr også å hjelpe deg når du har det vondt og vanskelig. Er det noen spesiell grunn for at du ikke vil bekymre dem?
Hei igjen. Har bare tenkt litt på det jeg skrev til deg og ble litt bekymret over at jeg kanskje sa noe dumt. For jeg vet jo selvfølgelig ikke hva slags forhold du har til foreldrene dine eller om du har opplevd noe vanskelig med dem. Så jeg håper ikke jeg sa noe feil, var bare godt ment. ❤️
tusen takk! det var veldig hyggelig sagt av deg<3 jeg skal prøve mitt beste å få kontakt med fastlegen og få fortalt om dette
det går helt fint! jeg har et ganske bra forhold til foreldrene mine:)
jeg har fortalt en sosionom om at jeg hadde tanker om dette før. For cirka ett år siden. Og hun ringte til moren min og sa det. Også fikk jeg time hos en psykolog på bup, og hun spurte egentlig bare spørsmål om jeg hadde planer osv, men jeg var nok ikke 100% ærlig. Men jeg kan huske at jeg fortalte jeg hadde tenkt på å ta en overdose og at jeg tenkte ingen trengte meg her. Men etter den timen så er det liksom ingen som har spurt meg om dette igjen. Jeg har ikke fått noe hjelp for det, eller spørsmål om jeg fortsatt tenker sånn. Og når jeg ble skrevet ut av bup for en måned siden så står det i epikrisen at «det er ingen selvmordstanker eller selvskading» selvom jeg har fortalt om BEGGE DELER, og jeg ikke ble spurt om det uansett. SÅ føler ikke det hjelper å snakke med noen for tydligvis tar de meg ikke på alvor
Det er veldig leit å høre at du har hatt de opplevelsene med å fortelle det før og med BUP. Og så leit at du føler at du ikke ble tatt på alvor når det gjelder det. Det som da er med selvmordstanker, er at for noen så har man dem bare litt, og så går dem over igjen, og kanskje tenkte de at det bare hadde vært det hos deg, men likevel er det rart at de ikke spurte mer om det. De skjønte iallfall ikke hvordan det var for deg.
Snakket dere om andre ting enn selvmordstanker? Om hvorfor du føler deg slik du gjør osv.? Delte du noen av tankene og følelsene dine?
Det er lov å fortelle dem at de tar feil, at du fortsatt har selvmordstanker. Det er da uansett veldig rart at det står det i epikrisen, at du ikke hadde selvmordstanker eller selvskading hvis du har fortalt dem om det. Og det er noe du kan klage på, eller f.eks. si til legen din at de har skrevet i epikrisen, men at det ikke stemmer.
Snakker du noe med foreldrene dine om hvordan du har det? At du ikke har det noe godt? Og er det noe du føler at kunne hjulpet deg at de gjorde, noe du trenger fra dem? Når man har selvmordstanker og selvskader, så er det jo et tegn på at man har det veldig vondt, og det kan faktisk være enklere å fortelle om det som gjør vondt og lettere for andre å vite hva man skal gjøre med det, enn om man snakker om selvmord, er min tanke. Fordi at selvmord er så stort på en måte, og man vet jo da heller ikke årsaken eller hva den som tenker på det trenger. Og når man begynner å snakke om selvmord, så blir fokuset på at man skal unngå det, heller at man finner ut hva som gjør så vondt og hva personen trenger som vil gjøre den godt, det er mitt inntrykk. Jeg kan ta helt feil når det gjelder dette.
Jeg syns da uansett at det ikke ble godt håndtert av BUP.
Jeg har da selv måtte vært igjennom flere runder hvor jeg har prøvd å få behandling og snakket med behandlere jeg opplevde ikke forsto hvor ille jeg faktisk hadde det, og flere år hvor jeg hadde gitt opp det, før jeg igjen prøvde og nå får den hjelpen jeg trenger. Av min erfaring så anbefaler jeg deg å ikke gi opp å få den hjelpen du trenger, prøv å fortell dem igjen at du har det så vondt. Folk kan også være litt sånn at hvis man ikke sier noe om det lenger, så tenker de at da går det vel bra, eller at de blir redd for å spørre - jeg vet ikke helt. BUP skulle da ikke vært redd for å spørre, da.
Antageligvis tror de at du har det bare bra nå, eller at det går helt greit med deg nå, men det er tydeligvis ikke slik i det hele tatt, og du trenger å fortelle noen om det. Jeg skjønner at du ikke har noe lyst til det, pga. erfaringene du har hatt tidligere, men det er den eneste måten de får vite det på, om du forteller dem det.
Jeg trodde selv at det vistes utenpå hvordan jeg følte meg innvendig, fordi jeg kjente det jo så sterkt selv, men jeg har innsett at det ikke er slik. Og at jeg er nødt til å vise dem det med å vise hvordan jeg føler meg, eller fortelle dem det, for at andre skal forstå og kunne se hvordan jeg hadde det. Det hadde vært deilig om de bare kunne ha sett inni hodet eller inni kroppen på en hvordan en hadde det og hva en trenger, for kan være skikkelig slitsomt å måtte fortelle og prøve å forklare, ting man selv ikke skjønner helt, eller føles skummelt å vise følelsene sine. Men det er det som fungerer, også er det godt å ha få fortalt til noen eller å vist det til noen, hvis de faktisk lytter og man merker at de bryr seg og vil hjelpe en, og vil en godt.
Det håper jeg, lykke til❤️
Godt å høre. :)
Så trist at du sitter igjen med den opplevelsen, at du ikke ble tatt på alvor. Da har de ikke forstått alvoret og det er veldig beklagelig. Da håper jeg du kan fortelle om dette til legen og si at du trenger bedre hjelp enn du har fått. Som sagt kan det være lettere om du skriver dette ned. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å prøve å fortelle om noe, og så klarer man liksom ikke å si det man egentlig vil si. Skjønner godt at det føles som det ikke hjelper å si noe når du har denne opplevelsen, men jeg håper virkelig du prøver igjen.