den ene kompisen min begynner jeg å bli veldig bekymret for.
Han sliter mye med utseendet og selvtillit han tenker selv at han er veldig tjukk og jeg vet at han unngår å spise for å gå ned i vekt. Han har gått ned nesten 10 kg siden sommeren men han syntes fortsatt at han er tykk.
Han sier også mange ting som får meg til å lure på åssen han faktisk har det. Han snakker om at foreldrene hans hater hann og syntes han er slitsom og at han tror det hadde vert bedere vis han ikke ble født.
Han har tvangstanker og tvangshandlinger, Veldig ofte som jeg er redd for at skal eskalere til mer farlige/alvorlige ting.
Det virker som om han hater alt ved seg selv. Han sier han er dårlig i alt og at han er uinteressant som ikke er sant i det hele tatt.
Det har vert perioder han blir så stressa at han griner noe som ikke er helt han. Og dette skjer skummelt ofte nå.
Han sover nesten ikke en gang. Og han har perioder hvor han blir sint og voldelig.
Han har sakt mye til meg i samtaler som bare viser at han ikke har det noe bra i det hele tatt. Jeg vet ikke åssen jeg skal hjelpe han. Eller om jeg i det hele tatt skal hjelpe han? Skal jeg bare la han være i fred?
Vis du har noe tips eller råd på hav jeg skal gjøre så setter jeg veldig pris på det.
Om dere går på skole sammen, så snakk med helse sykepleier på skolen, eventuelt læreren hans, rådgiver eller lignende. Det viktige er at du ikke tar på deg for mye selv. Du skal være vennen som er der for han, men du er ikke lege eller noe sånt. Du kan og snakke med han og si at du er bekymret for han, og be han om å gå til en lege eller noe sånt som han stoler på.
Om dere møtes en gang i blant, så finn på ting han kan mestre, la han få en mestringsfølelse. Mestringsfølelse er en god måte å få litt mer selvtillit på. Hva det skal være må nesten du vite best siden du kjenner han mye bedre enn hva vi gjør her.
Du kan prøve å hjelpe ham litt med selvbildet. Han er kanskje ikke så mottakelig for å høre at han er tynn nok eller pen nok e.l., men hvis du kan fortelle ham om de gode egenskapene du synes at han har, kan det gi han er “hvileskjær” når han har litt bedre stunder. Kanskje en natt eller to som ellers ville vært søvnløse kan reddes av at han i et heldig øyeblikk kan tenke “Kayepsi73 synes i hvertfall jeg er morsom å spille fotball med” eller noe sånt.
Det er selvfølgelig ingen garanti for at det virker, men det er ofte mangel på positivt fokus som får negative tanker til å eskalere, så det er nok verdt et forsøk.