Jeg skriver litt forvillet et innlegg her i håp om å få noen tips i forhold til noe som jg tror kan være et nytt fysisk angst symtom for min del.
Jeg har hatt angst i mange år og for en del år siden hadde jeg veldig kraftig helseangst . Helseangsten har vært så og si borte i lang tid , men den vanlige generelle angsten er nå der i ulik grad hele tiden . Jeg har vært vant til å ha høy puls , hjertebank , svetting osv som fysiske symptomer på angst , men, i det siste har det kommet noe nytt som har satt helseangsten min på høygir igjen ! Det startet for sikkert noen mnd siden , med at jeg fikk rare rykninger i nakken innkmellom , det rykker liksom til som tics kan man nesten si. Bare ett kjapt rykk å så var det borte . Tenkte ikke mye over det fordi jeg plages med vedlig stram nakke ; så tenkte at det sikrkrt gang sammen med stramme muskler i nakken .
Men for en ukes tid siden begynte jeg å få disse rykningene i nakken mer og mer i løpet av dagen , da begynte fantasien å løpe løpsk ! Det har spredt seg utover i hele kroppen nå og i løpet av dagen rykker det til i hele koppen fra nakken og ned til tærne , over alt!!! Det er forferdelig slitsomt og skremmende ! Føler også at jeg er litt skjelven på hendene sånn at det blir litt treigt å utføre ting som for eks å smøre seg en brødskive , vanskelig å forklare . Jeg blir livredd for alt mulig av type nevrologiske sykdommer , fra ms til als og kreft i hjernen osv . På en måte vet jeg at nå er jeg sikkert Mega - fokusert på kroppen og det fører sikkert bare til mer rykninger : men jeg blir samtidig så redd!
Skal også nevnes at den siste tiden ( ca halvt år) har jeg vært i en livskrise som har gjort at jeg har måttet tåke ekstreme påkjenninger . I forrige uke fikk jeg noen gode nyheter som gjorde at mange av utfordringene løser seg - og jeg skal egentlig klare å slappe av å nyte livet nå. Men , isteden får jeg kraftig oppblussing av angst - eller erter noe annet enn angst ??? Jeg føler jeg blir litt gal og prøver alt jeg kan for å ikke Google syndromene mine . Men frykten for ALS/ MS osv er stor og hode og kropp er i full alarm beredskap ( tror jeg da )…
Jeg har bestilt en time hos legen men der var det iike ledig før om 2 mnd … Skal prøve å ringe å rå en akutt time så heg slipper å vente så lenge.
Men frem til da, hvis noen her inne kan kjenne seg igjen i noe av dette hører jeg svært gjerne om det og evt hva dere har gjort for å slappe av / bli bedre .
Helseangst er noe dritt. Håper dette blir bedre snart !
Det er dessverre vanlig at symptomer blusser opp nettopp når du føler at du endelig kan slappe av igjen, etter en periode med vanskeligheter. Du må nok la kroppen og hodet hente seg inn litt.
Ja , dessverre er det visst slik , men det er så skummelt at det kommer nye plager , spes når man har helseangst . Tror jeg må få snakket med legen før jeg greier å slå meg til ro med at dette kun er følge av angst.
Jepp, vet hvordan du har det… Skal prøve å få en hastetime i morgen selv.
Fikk du deg time , firfisle?
Jeg må ringe på fredag for å prøve å få akutt time . Men forferdelig å gå å vente sånn her å bare få mer og mer angst for hva disse rare symptomene er …
Ja, fikk time! Tok ekg, som da antagelig var noenlunde ok siden jeg ikke hørte noe etter det… Har hatt mye hjertebank og utmattelse siste 1.5 ukene, og skal til arytmiutredning neste uke, så er kjipt å vente på :(
Man får gjerne reaksjoner når ting “letter”, det er veldig vanlig. Jeg har selv også masse reaksjoner når jeg har fått forandret på ting, gode forandringer, og det kan være skikkelig krevende, men jeg vet at det ikke er farlig og bare en del av det å få løst opp i alt som har vært. Det beste er å bare la dem få komme.
Jeg leste også i ei bok at skjelvinger er kroppens naturlige måte å kvitte seg med spenninger på, slik at det skal være veldig bra å skjelve.
Jeg anbefale deg at du prøver å få fokuset over på noe annet, distrahere deg selv eller noe, istedenfor å fokusere på symptomene (neste gang), og se hva som skjer da. At du da forhåpentligvis merker at det går over igjen. Eller bare se at det skjer veldig mye inni deg akkurat nå.
Og jeg vil anbefale deg å gjøre ting som er gode for deg, og som kan roe deg litt ned. Alt som er godt er godt.
Jeg tenker ut ifra dette du har skrevet, at dette du kjenner på noe rett og slett er reaksjoner på de ekstreme påkjenningene du har måtte tåle, og lettelsen over at det er over. Det kan komme så mye reaksjoner av det. Har du noen å snakke med dette om? Som kan gi deg noe omsorg og støtte i denne situasjonen?
Ja jeg har jo på en måte mange å snakke med . Men disse rykkene er så plagsomme , de holder på hele dagen i hele kroppen , og det minner mer om «tics» dee hele kroppsdeler ( for eks nakken , skulder , korsryggen , en fot osv ) rykker til . Skjer både npr jeg er i ro og i bevegelse . Så kommer angsten for at dette er noe super - alvorlig og jeg forstår bare ikke at dette kan være kun en reaksjon på en tøff periode … Jeg kommer ikke til å klare å puste ut før jeg får snakke med legen min for bå står det « dødsdømt» i hode mitt…!
Jeg skjønner det. Men det hjelper vel ikke å stresse deg selv opp mer før du skal til legen? Du skal jo dit.
Kom dette ikke veldig plutselig, etter du fikk den beskjeden?
Du har rett, jeg vet at det ikke hjelper å stresse - men nå har jeg blitt så redd at det ikke hjelper å prøve å roe ned meg selv🙈
Jeg har hatt sånne små rykk i nakken i en lenge periode . Tenkt sv og til st kanskje det var noe som burde sjekkes men ikke hatt så mye plager sv det at jeg dro til legen . Men for litt over en uke siden ble det først mye verre i nakken og så spredte det seg ut i hele kroppen … så har fantasien fått løpe litt vel løpsk etter forklaring på hva i sll verden dette kan være . Og da er det på en måte gjort når man har helseangst …:(
Jeg skjønner. Jeg har også hatt angst for ting, og det hjelper å få sjekket det hos legen. Så jeg gjør det nå fort hvis det er noe jeg bekymrer meg for, og så får jeg avkreftet bekymringen, og det er bra. Legen har også vært veldig sånn rolig på at det går greit at jeg sjekker ting som egentlig ikke er noe farlig. Det har generelt gjort meg roligere.
Får eller har du noe fått hjelp i forhold til angsten og symptomene dine?
Kom på at jeg har selv kunne hatt noen sånn små rykk når jeg skal til å sovne, at jeg da plutselig kan rykke til. Jeg vet ikke om det er noe av det samme som det du opplevde først.
Nei . Sånne søvn rykk blir annerledes . Litt vaskieiig å forklare
Jeg harhatt angst / helseangst / sosial angst osv i mange år . Det har svingt mye og jeg har fått hjelp mange ganger ,som har funket bra . Blir nok aldri helt kvitt plagene men det har vært ganske stabilt lenge . Men så var det denne store påkjenningen som skjedde , det var 3-4 mnd der jeg hadde et vedlig fokus på dag for dag for å takle utfordringene , og jeg ble overrasket over hvor bra det gikk . Men så , da ting løste seg så virket det som kroppen bare så pang ! Som om jeg har klart å trykke ned følelser i de 3-4 mnd og når jeg kan slappe av nå så kommer alt til overflaten . Kanskje det bare blir en vedlig kraftig resaksjon på dette , høres jo logisk ut . Men jeg må nok få litt beroligelse fra legen for å tro på det , hehe. Håper bare jeg kan få komme inn på en akutt time imorgen eller fredag , legen har så Mega lang venteliste.