Jeg har slitt mye med overtenking (som jeg har kalt det frem til jeg fant ut at det var angst) om meg selv før. Jeg var hos Rask Psykisk Helsehjelp og fikk verktøy mot dette, og føler det hjalp veldig. Det kommer opp ting innimellom, men nå vet jeg hva jeg kan gjøre for å komme meg gjennom det. Men for noen år siden fikk jeg meg katter. Disse har nå tatt over hodet mitt. Jeg er livredd for at det er noe galt med dem, og at noe skal skje. Her er det ingen av verktøyene som hjelper. Jeg er redd nå for at den ene er syk, på tross av at han oppfører seg relativt normalt (spiser og slikt som vanlig, men er litt mer vokal enn han pleier). Men jeg er usikker på når han hadde avføring sist. Jeg krisemaksimerer, og kjenner allerede nå at det ikke blir noe søvn på meg før jeg hører/ser han har vært i kassa si. Noen som har noen tips for å forholde seg til dette?
Hei har samme problem, mistet en katt og nå er jeg livredd for hunden min, bare han lager en lyd så reagerer jeg å ligger i halv søvne hver natt livredd for at det er noe galt, venner prøver å si at det er ingen grunn for at han skal være syk og hvis han blir syk så blir han jo det uansett om du bekymrer deg for det eller ikke, men ikke lett å slå seg til ro med det, har ikke så mange råd for som sagt sliter med det samme
Blir så knyttet til disse dyra. Nå var det faktisk noe «galt» med han jeg var redd for. Ikke noe alvorlig, og veterinæren fikk fikset han uten noen problemer - men jeg vet ikke om det hjalp eller ikke at det faktisk var noe. På en måte er det «bra» for da kjenner jeg dyrene mine såpass at jeg vet når noe er galt, på en annen måte så forer det overtenkingen og jeg leser for mye inn i alt. Jeg har begynt å merke forskjell på når det er unødvendig overtenking og når det faktisk er noe. Jeg har telefonangst og, men når jeg vet det er alvorlig har jeg ingen problem med å ringe veterinær. Når det er unødvendig ringer jeg «bare» venner og familie for å lufte tankene. Det er slitsomt å være bekymret for dem «hele tiden», så håper vi kommer over dette stadiet etter hvert og kan nyte tida vi har med dyrene våre ❤️