Anbefaler å tro på "jeg fortjener å ha det bra"

når man er fornøyd med seg selv, når man synes man har gjort en god jobb, når andre forteller at man er god, og når man har kommet seg gjennom mye, så må man huske at man har kommet dit fordi man har jobbet hardt, og at man fortjener å være stolt over selv. det er ikke sånn at å ha det bra, å ha det enkelt, å ha en god flyt i livet, betyr at man ikke jobber og gjør en innstas.

jeg ville gå på en linje på en videregående skole. men søkte og kom inn på en annen linje på en annen videregående skole. jeg angre på det, og føler at jeg kastet bort de fine og nyttige årene som jeg kunne ha hatt.

tingen er at før jeg søkte så tenkte jeg på at jeg kommer til å angre på valget, og at det kommer til å bli vanskelig på vgs. jeg kommer til å bli alene, uten motivasjon, og sikkert forårsake unødvendige bekymringer hos folkene rundt meg. jeg viste at det komme til å skje, og jeg viste at jeg viste hva jeg egentlig vil gå på. det var det jeg hadde lyst til, det jeg ville jobbe med, det mest komfortable og passende for meg, og det smarteste valget med tanke på fremtiden og hvordan jeg vil leve livet mitt.

likevel tok jeg det andre valget. jeg tenkte jeg ikke fortjente å ha det så bra lenger, at jeg kommer til å ødelegge for andre hvis forsatte slik, at jeg ikke kommer til å klare å holde det ut lenger, at jeg er ikke så god nok for å skape det beste livet for meg selv og for at andre rundt med ville påvirkes positivt av at jeg hadde det bra

i etterpåklokskaps lys, tenker jeg tilbake og skjønner ikke hvordan jeg ikke så at jeg var mer enn god nok for å gå på linjen og skolen jeg ville. jeg var god på skolen, jeg tok ansvar, jeg var snill og grei, jeg hjalp de jeg kunne, jeg var positiv, jeg var modig, jeg var smart, jeg hadde motivasjon til å forsette, og ved å ta jeg det jeg ønsket ville jeg gjør noe bra for meg selv og folk rundt meg.

så nå har jeg ikke så mye motivasjon, og gidder ikke å gjøre noe. jeg synes bare synd på meg selv, for jeg gjøre det vanskeligere for meg selv, og må finne nye måter å mestre ting på og nye mål og planer. jeg gjorde det en gang, og tror jeg vill klare å gjøre det igjen.

et godt tips: når man kjenner på følelsen av at man ikke er god nok eller ikke fortjener å ha noe man vil, er det et godt valg å snakke med eller spørre noen andre

Jeg tror også du vil klare å gjøre det igjen!

Du kjenner deg selv best, spill på dine styrker som du har beskrevet - og ta gode valg for deg selv igjen.

Bra skrevet, og bra sagt megmegmeg :)

Jeg vil også si at det var fint skrevet, og at jeg håper at du bruker det i forhold til deg selv, selv om du nå har gjort noe du angrer på, at du bruker det til noe godt for deg selv, heller enn å snakke deg selv ned i forhold til det.

Man kan gjøre feil, vi gjør alle feil, og vi kan angre, men det er også det vi lærer av, og det er vanskelig å vite hva som vil skje før vi gjør noe. Det å erfare at selv om man har gjort noe man angrer på, og man kan komme seg opp igjen fra det, er bra å ta med seg videre i livet.

Jeg skjønner at det er trist at det ble slik nå, og at du kjenner på at du angrer på det. Har du noen du kan snakke med det om? Kan du bruke det du gjør nå, til å oppnå noe du ønsker senere?

Det som jeg opplever at en del folk gjør, og jeg selv gjorde veldig mye før, var at når ting ikke ble slik jeg skulle ønske, eller jeg tok et valg som jeg angret på, så ga jeg opp, men når man gir opp da og slutter med å prøve å gjøre andre gode ting for en selv, så ødelegger en bare enda mer for en selv. Slik at da blir det jo enda mer å angre på.

For meg har det hjulpet veldig mye å lære at når jeg gjøre noe dumt eller noe jeg angrer på, så er det mye bedre å bare tenke at slik ble det nå, det kan jeg ikke gjøre noe med, og så heller tenke på hva jeg vil videre, hva kan jeg gjøre noe med. Det er mye mer nyttig enn å bruke masse tid og krefter på de tingene man ikke kan gjøre noe med, for du kan ikke gjøre om det valget du tok. Kanskje du kan bytte skole? Eller kanskje er det noe annet du kan gjøre?

Slik jeg nå erfarer det, så har man stadig, hele tida, små valg man tar, der man kan velge å gjøre noe godt for en selv, eller ikke. Og hvis man pga. det at man har tatt et feil valg tidligere, slutter å ta gode valg for en selv senere, hvis en da slutter å gjøre gode ting for en selv, så vil jo ting ikke bli noe bedre.

At dette skjedde, har skjedd, og det er kjipt og vondt. Og det er forståelig, og det er bare bra å anerkjenne at det føles slik, men samtidig er det bra å gjøre gode ting for deg selv. Når man har det vondt, så trenger man mer at man gjør noe godt for en selv, ikke nødvendigvis for å ta bort det vonde, men for å ikke gjøre en selv mer vondt. Og for å kjenne at det finnes ting som er gode også, selv om dette gjør vondt.

Alle de fine tingene du skrev om deg selv, de har du fortsatt. Du er den personen fortsatt, og at hvis du syns det er vanskelig f.eks. å være positiv og ha motivasjon nå, så er det forståelig, det betyr ikke at du ikke er den personen lenger.

Det er jo bare å se på det du skriver, at du ønsker å bruke dine erfaringer til å fortelle andre at de skal lytte til seg selv og tro på at de er gode nok, det du skulle ønske at du hadde gjort for deg selv.

Jeg håper at du vil tenke at du er god nok videre, uansett hva det er du ønsker å gjøre videre.

Det å ta valg, er ikke lett. Vi må alle igjennom det, at vi tar valg vi angrer på, det er en del av livet. Og det trenger ikke å bestemme resten av livet ditt.

Du er reflektert som tenker og ser dette nå. Og du kan ta lærdom av dette, f.eks. å ikke la deg styre av andres bekymringer, men da valgene for din egen del og ikke for andre, hvis du kjenner at det er noe du skulle ønske du hadde gjort.

Du er fortsatt ung og har mange valg du skal ta videre i livet, så alt dette du har lært av dette, kan du bruke senere for å ta bedre valg for deg selv da.

Men som sagt, vi vet aldri hva som vil skje, og ofte må man ta et valg for å finne ut at de er feil, men det er også lov. Det er lov til å angre, det er lov å ombestemme seg og det er lov til å gjøre eller ta feil.

Jeg håper du tenker nå at du fortjener å ha det bra, for det gjør du.