Hodet er helt i kaos, og skulle gjerne hørt erfaringer -hvis noen her har vært gjennom noe lignende?
De siste tre årene har jeg vært gravid to ganger, født to barn, og har nå en toåring og en på syv måneder. Samtidig er jeg vært gift med en mann som har vært deprimert i (tja…) halvannet år. I fjor sommer/tidlig høst var det som mørkest, og han var innlagt i perioder. Da sto jeg igjen, «aleinemamma» til to små, der en av dem var helt nyfødt. Nettverket rundt meg var veldig begrenset, så det var stort sett «bare meg».
Nå er mannen min frisk. Han får oppfølgning og går fremdeles på antidepressiva, men er en helt ny mann og er «friskmeldt» av psykologen og seg selv. De jobber nå mer med å forstå alt som skjedde, hvordan alt ble så ille som det ble.
Men jeg sliter med å tilpasse meg dette nye livet!
Jeg vet det høres helt dust ut, men jeg føler jeg nesten taklet tilpasningen til «aleinemamma»-livet med en alvorlig deprimert partner bedre enn jeg har taklet det å skulle komme tilbake til normalen. Da, når ting var som mørkest, var det bare å skru på alle gir jeg hadde, og jobbe jævlig hardt hele tiden for å skape en god hverdag for mine to små. Husker jeg hadde er mantra om at «jeg kan romme dette», som gikk liksom på at jeg kunne tåle all barnegråt og barne-sinne og deprimert-mann-sinne og hele pakka og bare være rooolig og helt stabil. Jeg bare pustet meg gjennom det og jobbet videre.
Men nå, når alt er fint, sliter jeg. For å være konkret: jeg har mistet all følelse av mening og mestring. Jeg føler nesten jeg mister grepet på tid og hverdag også, jeg bare flyter rundt. Jobber ikke hardt lenger, likevel er jeg så forbanna sliten. Og sur! Jeg tenner på ALT MULIG! Hvis partneren min sovner mens han legger barna blir jeg sur (eksempel fra nå nettopp), fordi da ødelegger han søvnen sin(?) og blir trøtt neste morgen(?). Og sånne småting! Jeg blir bare fyrt opp av alt! Jeg føler meg mindre tålmodig med alt mulig. Det kan høres ut som depresjons-symptomer her også sikkert, men er det normalt? Og i såfall: hvorfor i helvete blir jeg deprimert av at alt endelig er blitt bra??
Er det utbrenthet? Er det bare en overgangs-ting mellom to veldig ulike hverdager? Er det bitterhet?
Har noen erfaringer fra når en deprimert partner har blitt bra igjen - utenom disse solskinnshistoriene? Jeg blir så sur på meg selv for at ting ikke er bra, nå når alt faktisk er bra…
Stort takk om du orker hjelpe meg sortere i hodet!