Alt blir så stille

Jeg klarer meg fint til dager, det gjør bare vondt når jeg er alene, noe som jeg er ganske ofte. Jeg vet ikke hvorfor, men noen ganger blir alt så stille, og alt det vonde kommer tilbake. Jeg gråter nesten hver natt, på grunn av alt i det siste gjør så vondt. Jeg ble for noen uker siden slått opp med, noe som gjorde det verre fordi jeg fikk alt skylden for det. Etter det så ble alt verre. Nå ligger jeg i senga og tenker på alt drittet hver eneste natt. Jeg har ingen å snakke med det om. Når jentene spør om å finne på noe svarer jeg aldri fordi jeg ikke har energi til det lenger. Det går også falske seksuelle rykter rundt om meg, som er ukomfortabelt og hindrer meg i å ville gå på skole. Sist sommer ble jeg voldtatt av 3 fyrer. 2 av de en natt og en annen en annen natt. Jeg var full den ene natten og husker ikke mye, og den andre natten ble jeg bare dratt inn på en do i området jeg bor i. Jeg fortalte det til noen jeg stolte på, men flere folk fikk vite om det. Det gjorde vondt. Utover årene har jeg slitet med angst som har fått meg til å sluttet på sport. Jeg klarte ikke mer. Jeg prøver å bygge megselv opp, men tankene tar over. Det er som at med engang det er meg, og bare meg, så er det det vonde som tar over. Jeg har hatt lyst til å snakke med noen om det, men det er ingen som kan se det, lytte til det eller er til å stoles på lenger. Det er som at alt går i dass. Jeg vet ikke åssen jeg skal klare å redde megselv. Jeg vil bare at alle ryktene skal bort, at alt det vonde skal bort. At alt jeg har gjort som jeg angrer på skal bort. Jeg vil ikke være den jenta som alle tenker negativt om på grunn av ting som er sagt. Jeg vil bare være meg. Men jeg klarer ikke det lenger. Motivasjonen er nede og jeg klarer ikke fokusere på skolen. Det er ingen som ser at jeg sliter, og jeg skjønner det foedi jeg er god til å skule det, men jeg skulle bare ønske jeg hadde noen å prate med.

Finnes det ikke noe helsetilbud på skolen din som du kan benytte deg av?

De er der aldri, og vi har ikke hatt en på lenge siden hun slutta

Du har blitt utsatt for noe alvorlig. Noe du ble påført. Ja du trenger noen å snakke med og noen å stole på. Husk i alle fall at om det går rykter så betyr ikke det nødvendigvis at folk tror dårlig om deg. Man kan få høre ting, men likevel ikke dømme. I alle fall ikke deg! Du har ikke gjort noe galt. Men jeg skjønner at både dette og det å bli slått opp med må ha gått inn på deg, og du har det ikke bra nå. Veldig synd at ingen rundt i livet ditt viser at de bryr seg og er flinke til å lytte.

Ta kontakt med psykisk helse i kommunen du bor i. Det skal finnes et lavterskel tilbud hvor du kan komme å prate, og de skal også ha muligheten for drop-in samtaler om du trenger å prate med noen raskt. Jeg ville også tatt kontakt med fastlegen din og hørt om det er noe den kan hjelpe deg med, eller om du kan henvises videre til andre. Felles for disse er at de har taushetsplikt, så de har ikke lov å fortelle det du forteller de til andre med mindre du har gitt samtykke til dette.

Når det kommer til ryktespredning og sånt på skolen, ta kontakt med rådgiver på skolen din, eventuelt ledelsen. De skal kunne hjelpe deg med dette.